Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-07, 08:42   #40
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Hedda:), her.

Jøsses! Blir litt svimmel av dere som driver og snoker oppi andres handlevogn, jeg! Helt enig i at den moren og datteren handlet mye usunt, men hva vet vel dere om hva de skal og hva de har handlet fra før? Kanskje de kjøpte alle grønnsakene sine i innvandrerbutikken på hjørnet tidligere på dagen? Kanskje de skal på hyttetur med noen andre som skal servere mat og har handlet inn alt, men glemt brokkolien og så skulle de ta med seg godteriene? Altså, mulighetene er mange.

Blir for dumt når dere sitter og himler over hva andre folk handler, herregud, flesteparten av dere er jo feite selv! Og mest sannsynlig er det grunner til at dere er det.

Og nei, det er ikke slik at jeg føler meg personlig truffet, for jeg handler så og si aldri drittmat, men jeg synes bare det er helt fjernt å gå og snoke i andres handlevogner for så å sitte på sin høye hest og harselere med de som er overvektige.

Svært enig med deg, Hedda!

Dessuten: Er man overvektig, så lengter man etter å finne en syndebukk. (Har lagt merke til at Statens Ernæringsråd og Kåre Norum er store stygge ulver her inne.) Men jeg tror nok de fleste overvektige har litt av skylden selv for sin overvekt; dvs. man har spist for mye i for lang tid (jeg vet at det finnes unntak her, altså...). Og det er neppe Norums frukt og grønnsaker eller tallerkenmodell som har skylden.

Men jeg tror nok mange har blitt overvektige av hele tiden å være på slankern; og da en type uvettig lavkalori, lavfett, lavprotein, ja lav-alt-kur. (Det er ikke slik Norum mener at vi skal spise faktisk) Dermed sprekker og overspiser man, og da ikke på grønnsaker akkurat.

Så Ikke skyld på andre, sier nå jeg. Da får man aldri ordnet opp i livet sitt!

Men når det er sagt, så tror jeg lavkarbo er den beste måten å slanke seg på når man er svært overvektig, eller har mye fett i mageregionen, og det er fordi man da gjerne er insulinresistent. Når man blir slankere (eller enda bedre: aldri har vært overvektig), så fungerer karbohydrat-stoffskifet bedre, og det vil ikke gjøre så stor forskjell om man innfører litt høyere andel (sunne) karbohydrater i kostholdet. Dette har jeg erfart selv...



(Uff dette ble visst litt langt... )


Sist redigert av gilbertine : 11-04-07 kl 08:56.
gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat