Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-07, 15:04   #58
Lasse
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2007
Lasse er ny på veien

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Jeg synes det er tragisk når folk setter et = mellom utseende og atferd, eller moral for den saks skyld. Jobber selv med mennesker og livshistorier og merker meg at de som ser ned på andre mennesker på denne måten ofte har et meget dårlig selvbilde eller på annen måte en dysfunksjonell personlighet selv.

Vi snakker i det vide og brede om egen sukkeravhengighet selv, og om "sprekker" i øst og vest (som om dette er situasjonsavhengig), men når vi ser andre med tilsvarende i handlekurven vurderer vi dem som svake mennesker, dumme, uvitende osv.

I psykologien kalles dette ofte den fundamentale attribusjonsfeilen - vår egen dumhet er situasjonsbetinget, andres idioti skyldes at de er dårlige mennesker.

til sist: Har dere tenkt på at vedkommende kanskje handler for andre? Selv kjøper jeg godteriet til barna mine på lørdager og ofte noe chips o.l. til samboersken. Siden vi ukehandler er det ikke andre næringsmidler i kurven. Jeg får selvfølgelig mange hoverende blikk, men forløpig har ingen våget å kommentere handlekurven min.