Vis enkelt innlegg
Gammel 11-04-07, 22:18   #389
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av kokonuts, her.

"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

Denne prosessen er meget komplisert, så jeg vil ikke gå inn på en inngående forklaring på dette her. Til det anbefaler jeg deg å kjøpe/låne bøker omhandlende human ernæring på biblioteket.

Men, for å gi deg en kort forklaring, som jeg fant i notatene mine fra forelesninger om human ernæring, så senker hormonet insulin blodglukosen ved å:

• Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
  • Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)
  • Øke glykogensyntesen i lever og muskler (via økt glykogen syntase)
  • Senke nedbrytningen av glykogen i lever og muskler (via senket glykogen fosforylase)
  • Øke glykolysen (via økt PFK-1, økt pyruvat dehydrogenasekompleks)
  • Øke fettsyresyntesen (i levra, via økt acetyl-CoA carboksylase)
  • Øke triacylglyserol syntesen (i fettvev, via lipoprotein lipase)
Håper det ga deg noe svar på det du lurte på, selv om det her er en del fagterminologi, men dette er kompliserte prosesser som vil ta for mye tid å forklare inngående her. Dette tross alt ikke er mitt arbeidsfelt, men en interesse jeg har, så det ville ta for mye tid for meg å kunne beskrive dette på en enkel og forståelig måte, noe jeg håper du forstår.

Kanskje themonk, Eriksen eller andre også kan komme med noen innspill på akkurat dette?!?

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat