Sv: Bare noen tips (før du gir opp?)...
Er stort sett enig i det som er skrevet her, MEN jeg vil gjerne presisere at det skjelden er grønnsaker som forårsaker de største problemene. Snarere tvert i mot. De fleste trenger grønnsaker til kjøttet/fisken/kyllingen og fettet for å gå ned på en ketogen diett. Det er et fåtall som legger på seg av grønnsaker - og da har det med intoleranser å gjøre. Det er helt OK å prøve uten for mye grønnsaker for å se om det hjelper, men selv Skaldeman advarer mot denne metoden.
Og min erfaring etter mange år på lavkarbo forum er at det ikke hjelper så mange, men derimot skaper enda mer frustrasjon nettopp fordi det ikke hjelper.
MEN - de største synderne er alle lavkarbo og sukkerfrie/kunstig søtede produktene folk stapper seg med. Bar'er/sjokolade/drops og drikke med en suveren førsteplass.
"Vi må da kunne kose oss av og til"
"Klarer meg ikke uten Pepsi Max/Cola Lighten min"
"må ha det, bare MÅ ha det"
Stort forbruk av meieriprodukter er en god nr. 2. Dette som regel på grunn av intoleranser og overforbruk.
Som en god nr. 3 kommer som regel for lite eller for mye karber (også "skjulte karber" - en tror en spiser mindre enn man gjør. Enten fordi man ikke klarer å beregne mengde - eller fordi man leser feil på næringsinnhold. Noe flere tråder her i forumet allerede har vært inne på.
Anbefaler alltid folk som stagnerer å skrive ned hver minste smule de putter i munnen, - så kan vi se på hva som er årsaken. Som regel ligger det ganske klart i dagen. Men dessverre er det slik at folk helst ikke vil høre hva som bør kuttes ut eller legges til. Det er overraskende mye "men, men...." og "jeg har jo spist/drukket det før og gått ned". Og .."jammen venninna mi gjør det det det funker". Man tviholder gjerne på nye og mange ganger dårlige vaner som spesielt søtstoffet.
Vi må også huske på at lavkarbo nok ikke er det beste for alle kropper. Her må det prøving og feiling til for å finne det kostholdet som passer akkurat DEG... og DEG.... og DEG. Vi er ikke like og trenger forskjellige ting. Noen funker best på å telle karber, noen med å telle kalorier, - andre igjen må kanskje gjøre begge deler.... Man kan ikke og MÅ IKKE sammenligne seg med andre, men siden vi deler erfaringer er det greitt å prøve forskjellige ting ut så man ser hva man tåler.
Flott tråd forresten !