Sv: Handlekurven til fete mennesker
Det finnes et par fine innfallsvinkler, dersom man skal misjonere for sin livsstil, og det faller seg jo gjerne naturlig for oss, som har opplevd at det ikke er snakk om en "lide-for-skjønnheten" prosess fram til en slank kropp og god helse, klart man føler man har "sett lyset" da!
Jeg snakker mindre om det til folk nå, men det kommer jo fram. Og når jeg snakker om innfallsvinkler, så har jeg et veldig godt eksempel. Ei venninne som har blitt veldig nær til tross for at vi knapt har kjent hverandre mer enn et par år, har hatt en jojo-vekt som strekker seg minst tjue kilo i differanse siden vi ble kjent, så kom det fram under en samtale at hun har en spiseforstyrrelse, som hun klarer å kontrollere til tider. Hun overspiser.
Så der hadde jeg jo sjansen, og det var en helt uegostisk og takknemlig predike.
Jeg lånte henne "slank uten å sulte"-boka mi, som beskriver en helt streit protein og fett-basert diett, og fortalte henne om mine opplevelser særlig med tanke på hvordan kroppen føles.
Og hun hadde jo sett med egne øyne hvordan jeg hadde forandret meg fysisk og energisk, det er jo motiverende for den du deler kunnskapen med!
Hun har nå vært på lavkarbo i fire måneder, er tilbake i normalvekt, og har det godt i kroppen sin. Hun er heller ikke frista så mye til å overspise som før, fordi kroppen hennes er tilfreds med det den får.
Dette var i hvert fall off topic.
Men det var et av flere eksempler på hvordan man kan hjelpe folk ut fra egne erfaringer til bedre og behagligere alternativer. Nøkkelen må vel være at vedkommende har erkjent et problem i en eller annen grad i utgangspunktet.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|