Tråd: Kviser
Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-07, 21:50   #36
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Hei!

Jeg er plaget med kviser. Har fått resept på salver hos hudlege. Har brukt dem i noen år. Jeg har blitt bedre, men er fortsatt plaget. Det er jo selvsagt sammenheng med mensen. Og så er det stress som gjør det verre. Men det er jo ikke så lett å unngå slikt. Jeg mener: man lever og dette medfører jo naturlig nok endel påkjenninger...

Nå lurer jeg på alle ryktene mellom kosthold og hud/kviser. Er det noen som har personlige erfaringer. Blir man bedre av lavkarbo? Og hvor ytterliggående må man være? Holder det med Lindberg eller må man over på Atkin/Skaldman eller kanskje til og med ketose? Hvordan påvirkes huden av vektreduksjon eller vektøkning? Blir den bedre eller verre? Er det best med stabil vekt?

Vær så snill å fortelle om dine erfaringer; særlig i forhold til kviser, da, men har du andre huderfaringer så vil jeg gjerne høre om det

Jeg er 38 år og vil gjerne få noen få år uten kviser, jeg også, før jeg får rynker og grått hår liksom

Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea? Dette er en kronisk hudsykdom som ofte gir seg utslag i kviseaktige utbrudd og litt rødlig hud i kinn, nese, hake og panne, alt etter som.... Disse utslagene skyldes en spesiell form for bakterier/hudmidd/sopp, som man i voksen alder kan få allergiske reaksjoner på, som gir seg slike utslag.

Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig, eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

• - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
  • - Kjøp samtidig en pakke med Mesoft, som er små, tynne gaslapper til 9 kroner for 500 stk. som du dynker med klorhexidinen, og renser huden med på vanlig måte morgen og kveld... (disse funker også utmerket for å fjerne sminke osv med... og er ikke minst mye billigere, og gjør at dere bruker mye mindre av de dyrebare produktene dere ellers bruker i ansiktet...)
Thats it! Jeg blei kvitt alle kvisene i løpet av kun kort tid, hvor lenge kommer an på hvor alvorlig utbruddet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve!!!

Dette rådet har også hjulpet flere jeg kjenner.

Du skulle sett tryne på hudlegen jeg gikk til, du... når jeg forklarte hvordan jeg kom fram til dette. Jeg blei lei av alle de svindyre kremene og behandlingspoduktene jeg blei forespeilet å bruke for uoverskuelig framtid, da dette etter hudlegens uttalelser var en kronisk lidelse som man pr. i dag ikke kjenner de bakenforliggende årsakene til.

Gjennom litteratursøk om denne kroniske lidelsen kom jeg over teorier der enkelte forskere antok at det var snakk om at den var forårsaket av bakterier/hudmidd/sopp...

YES, tenkte jeg...i såfall, så er det jo bare å sørge for å ta livet av disse... enkel tanke, men hvordan??? Det var da det slo meg... hvorfor ikke bruke det jeg i mange år innen Røde Kors Hjelpekorps har brukt til sårrens og desinfeksjon, klorhexidin, for å se om det også kan ha en effekt på denne hudlidelsen??? Og voila... utslagene forsvant etter kun kort tid...

Desverre virker Klorhexidin bare på selve bakteriene/hudmidden/soppen, og i liten grad på bakteriesporer/soppsporer/egg, noe som fører til at en må fortsette å rense huden med Klorhexidin også etter at utsalgene er borte. Men hva gjør vel det??? Å rense huden morgen og kveld med et middel som koster bare 60 kroner for 1 liter, som holder i en måned eller to... ja det kan jeg virkelig leve med...

----------

Her er forresten litt mere info for de litt mer interreserte...

Klorhexidin har en baktericid effekt på både grampositive og gramnegative bakterier, og til en viss grad også på noen sopparter. I og med at middelet virker best på grampositive bakterier, antar jeg ut fra mine erfaringer, hvor jeg har blitt helt kvitt symtomene, at det er denne type bakterier det er snakk om. Fram til nå har jeg ikke funnet fram til et middel som er tilsvarende hudvennlig, rimelig og ikke reseptbelagt, som virker på tilsvarende måte på bakteriesporer/middegg/soppsporer.

Klorhexidin kan også brukes til å rtense huden rundt øynene, i motsetning til Pyrisept, som har helt andre virkestoffer, hvor da også produsenten fraråder bruk rundt øyne. I tillegg er Klorhexidin langt billigere enn Pyrisept, da det også kan kjøpes på storflasker...

----------

Jaja, det var litt om mine erfaringer på dette området, håper det kan hjelpe flere her inne...

*opps...blei litt langt dette... jaja...*

.

Sist redigert av Ziggy : 13-04-07 kl 22:28.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat