Sv: Kviser
Opprinnelig lagt inn av dingpot, her.
...Ang. dette vil jeg påpeke at Klorhexidin kan irritere huden. Dessuten er det stor fare for at bakteriene kan bli resistente for dette, og flere andre antibiotika! Jeg ville ALDRI bruke Klorhexidin ukritisk, ihvertfall ikke daglig! Tenk om man må opereres en dag, da vaskes man med Klorhexidin, og denne vasken kan da være uten virkning, noe som kan føre til komplikasjoner senere (infeksjoner osv). Resistens er noe alle må ta hensyn til slik at vi ikke får uvirksomme medisiner.
Ja, det kan irritere huden, men det er sjeldent (<1/1000), og gir i såfall kontaktdermatitt og urticaria (elveblest), men tilsvarende komplikasjoner vil man finne for de fleste midler, det være seg farmasøytiske eller andre.
Men klorhexidin er intet antibiotika, det er en helt vanlig form for sårrens på lik linje med Pyrisept, så at man kan utvikle resistens mot den, ja så anser jeg det for et lite problem, sett i forhold til å bruke antibiotika mot denne type lidelser... men... jeg er ikke lege, bare for å ha sagt det.
Det viktigste virkemidlet i Klorhexidrin er faktisk natriumacetat (som er et konserveringsmiddel også brukt i mat, med E-nr 262a), eddiksyre (dette er den syren som gjør eddiken sur, og brukes og i mat, med E-nr 260) i en mengde som gir en pH ca 6, dvs svak konsentrasjon, og bare 1mg klorheksidindiacetat pr ml. væske. Resten er vann.
Ved operasjoner, så bruker de klorhexidinsprit med 5mg løsning, som heller ikke er i salg på tilsvarende måte som vanlig klorhexidin, til huddesinfeksjon før bl.a. operative inngrep. Denne typen klorhexidin brukes også som preoperativ hånddesinfeksjon etter håndvask med flytende såpe.
Klorhexidin med 0,5/1,0 mg løsning, brukes til vanlig desinfeksjon av sår, og desinfeksjon av urinrørsåpning før kateterisering mv. Det er derfor jeg ikke helt ser at det skal være noe i veien med å bruke det som hudpleie på daglig basis.
Og husk nå at jeg i utgangspunktet ikke snakker om normale kviser, men om en kronisk hudlidelse, mulig forårsaket av bakterier/midd/sopp, som man ennå ikke har funnet de bakenforliggende årsakene til enda...
.
Sist redigert av Ziggy : 14-04-07 kl 12:12.
|