Vis enkelt innlegg
Gammel 13-04-07, 23:41   #20
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

midnattsbetraktninger rundt matfett

Bare pass på at det ikke er kjemisk ekstrahert eller noe slikt. Det er like stor forskjell på kvaliteten til kokosolje som det er på olivenolje.

Hva smak angår har du Virgin-versjonen, som beholder smaken. Cocosa kaller sin "Extra Virgin", men det er bare tull, siden det ikke er noe i kokosoljeverdenen som heter "Extra" Virgin. Extra Virgin er en betegnelse på olivenoljer. (Så det navnejukset er for meg et rødt flagg hva Cocosa angår.)

Kokos uten smak finnes det mye av, og de er som oftest ikke så sunne. Har du betalt 22 kroner for en liter er sjansen stor for at det er en "som oftest"-type. Akkurat som Delfiafettet på Super'n. Men likevel: Det er ikke noe problem å utvinne kokosolje uten smak på en sunn måte. Cocosas brune virker grei i så måte (da i motsetning til den hypede grønne), men selv bestiler jeg like godt fra de med linken over, siden de er testvinnerne.

Men det var det med smak: Jeg bruker mest versjonen uten smak. Den går til absolutt alt! Men den med smak går også til det meste. Unntak: Mårpølse! Mårpølse og kokos (med kokossmak) smaker faktisk helt jævlig sammen. Mårpølse og nøytral kokosolje, derimot, er fett! Jeg snakker nå så klart om den kokosoljen jeg bruker. En del andre kokosoljer har litt for mye smak av en eller annen grunn. Kanskje de har blitt dårlige? -- for kokossmaken skal visst bli intens om oljen er skjemt. Men hva vet jeg ... Men uansett, Cocosa grønn er en sånn med intens kokossmak, og den klarer jeg knapt tvinge i meg om jeg så prøver å skjule smaken med pepper! Usj! Og da går den også heller dårlig i mindre krydrede matretter.

Men det går an å overbruke kokos, og. Jeg brukte mye kokos i omelettene mine inntil jeg en dag plutelig var tom og måtte bruke smør i stedet. Resultatet av å bytte fra koos til smør var en langt saftigere smak. Så kokos er ikke nødvendigvis gourmetens valg i alle retter. I retter der fettet skal komme med smak på egen hånd er ofte smør et bedre alternativ. Selv rangerer jeg smør slik:

1. Undredal
2. Røros
3. Brimi
4. Kviteseid
5. Tine Setertype
6. Alt annet

Jeg vil også legge til at margarin er ikke smør. Margarin er en ond oppfinnelse designet for å berøve folk både helse og smaksopplevelser. Det passer best for protestanter og andre som tror de blir bedre mennesker av å lide unødig og gi avkall på flest mulig jordiske gleder. Margarin er for folk som like godt kunne spist tre dager gammalt Baker's kneipp tørt. Margarin ... æsj!

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 21-04-07 kl 01:10.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat