Nyrene mine...
Har nettopp fått diagnosert en revmatisk sykdom.
Og da jeg kom hjem leste jeg om komplikasjoner i nyrene, noe jeg ikke hadde forbundet med denne sykdomen.
Jeg gikk inn på nettet å søkte og fant denne siden:
http://www.rikshospitalet.no/view/re...sp?nPubID=1672
Her står det:
Nye studier viser at slankekurer med høyt inntak av proteiner kan gi alvorlige nyreskader.
Professor og leder i Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet (SEF) Knut-Inge Klepp mener alle som planlegger å gå på diett med høyt proteininntak bør undersøkes av lege først. Norske helsemyndigheter anbefaler at 15 prosent av energien skal komme fra proteiner. Den såkalte Atikins-dietten tillater det dobbelte.
Ifølge professor Per Fauchald ved Rikshospitalets nyreseksjon har sammenhengen mellom nyresvikt og høyt inntak av proteiner vært diskutert i legekretser i mange år.
- Selv anbefaler jeg i flere tilfeller mine pasienter å holde seg unna overdrevent inntak av proteiner, sier han.
Ble skremt siden jeg har lav GFR verdi som har gått drastisk ned de siste årene (nyrene mine blir dårligere og dårligere???)
Har slitt med hodepine, leggkramper, smerter i magen/buken og må på toalettet konstant. Etter å ha vært på toalettet føler jeg meg mye bedre, men etter kort tid er det likt og jeg må igjen late vannet.
Dette er utrolig frustrerende og jeg ser jo nå at jeg må bestille ny time hos legen, da jeg ikke har nevnt dette fordi jeg trodde det var uviktig.
For å være ærlig så forstår jeg ikke så mye av dette selv, men jeg føler meg jo ikke frisk og har vært rimelig ukonsentrert og trøtt i det siste.
Jeg trodde det var psykisk, men nå er jeg redd det er psykisk.
Spiser mye salater og grønnsaker, det er vell der karbohydratene mine kommer fra. Ifølge stixen er jeg ikke i ketose (noe jeg burde ha vært?)
Det jeg egentlig lurer på er om noen har opplevd noe av det samme med nyrene, har de samme symptomene, om det er fordi jeg spiser for mye proteiner eller om dette bare er tull.
Ble så forvirret og redd
|