Tråd: Kviser
Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-07, 17:52   #54
Manina
Utforsker

Manina sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 59
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea? Dette er en kronisk hudsykdom som ofte gir seg utslag i kviseaktige utbrudd og litt rødlig hud i kinn, nese, hake og panne, alt etter som.... Disse utslagene skyldes en spesiell form for bakterier/hudmidd/sopp, som man i voksen alder kan få allergiske reaksjoner på, som gir seg slike utslag.

Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig, eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

• - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
  • - Kjøp samtidig en pakke med Mesoft, som er små, tynne gaslapper til 9 kroner for 500 stk. som du dynker med klorhexidinen, og renser huden med på vanlig måte morgen og kveld... (disse funker også utmerket for å fjerne sminke osv med... og er ikke minst mye billigere, og gjør at dere bruker mye mindre av de dyrebare produktene dere ellers bruker i ansiktet...)
Thats it! Jeg blei kvitt alle kvisene i løpet av kun kort tid, hvor lenge kommer an på hvor alvorlig utbruddet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve!!!

Dette rådet har også hjulpet flere jeg kjenner.

.

Jeg har altså begge deler. Både akne vulgaris, og akne rosacea!

Det som har vært typisk for mitt tilfelle, er at når jeg er bra/under behandling som virker for den "vanlige" aknen, så blomstrer rosaceaen opp. Veldig irriterende! Jeg har også okular rosacea, dvs. jeg får da typisk betennelser i øynene når dette inntreffer.

Min teori om det er at man naturlig har en sunn bakterieflora på huden som beskytter mot mer skadelige bakterier og soppangrep.
Når en behandler mot Akne vulgaris, så forsvinner disse bakteriene, og dermed får andre, mer skadelige mikroorganismer fritt spillerom.

I for seg er ikke de vanlige hudbakteriene skadelig, men fordi noen har problemer med talgproduksjonen (den er økt, utførselsgangene er tynnere enn normalt, og andre mulige forklaringer) så lager de problemer.
Og siden man ikke klarer å fjerne den egentlige årsaken (uten alvorlige bivirkninger) så går en på en behandling som fjerner bakteriene.

Så blir det da et økende behov for sterilisering/rensing av huden. Tror ikke det er helt bra... Og det er i hvert fall ikke naturlig.

Mitt ønske er at en finner ut noe som virker på selve problemet. Jeg har forøvrig en teori om at akne vulgaris kan være en autoimmun lidelse. Folk har revmatoide betennelser i kroppen uten at bakterier er tilstede... Så jeg tror at det godt kunne være mulig å få slike "underjordiske" kviser/byller uten at bakteriene utenfra er problemet. Men begge deler blir ødelagt ved antibiotika/tetracykliner.

Her står forøvrig litt om forskjellen mellom acne vulgaris og rosacea. (på engelsk):
http://www.medicinenet.com/rosacea/page2.htm

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat