Vis enkelt innlegg
Gammel 14-04-07, 20:43   #2
slaskalainen
Gjest

Sv: Nyrene mine...

Opprinnelig lagt inn av lilletrine, her.

Har nettopp fått diagnosert en revmatisk sykdom.
Ble skremt siden jeg har lav GFR verdi som har gått drastisk ned de siste årene (nyrene mine blir dårligere og dårligere???)

Etter å ha vært på toalettet føler jeg meg mye bedre, men etter kort tid er det likt og jeg må igjen late vannet.
Dette er utrolig frustrerende og jeg ser jo nå at jeg må bestille ny time hos legen, da jeg ikke har nevnt dette fordi jeg trodde det var uviktig.

For å være ærlig så forstår jeg ikke så mye av dette selv, men jeg føler meg jo ikke frisk og har vært rimelig ukonsentrert og trøtt i det siste.
Jeg trodde det var psykisk, men nå er jeg redd det er psykisk.

Spiser mye salater og grønnsaker, det er vell der karbohydratene mine kommer fra. Ifølge stixen er jeg ikke i ketose (noe jeg burde ha vært?)

Det jeg egentlig lurer på er om noen har opplevd noe av det samme med nyrene, har de samme symptomene, om det er fordi jeg spiser for mye proteiner eller om dette bare er tull.

Ble så forvirret og redd

Enkelte innlegg er mer rørende enn de fleste. Dette er et slikt et. Det er ikke ofte man blir litt våt i øyekrokene, men noen ganger kan man bli det når innleggene er så ærlige og åpne som dette.

Mine første tanker da dette ble lest var

-stakkars
-men samtidig så beintøff ei

Klart man blir redd av å lese slikt. Det er naturlig det.

GFR er en sak som er vanskelig å tolke for folk flest - ja endog for eksperter. Dette kom fram på "Verdens Nyredag" i mars i år. Det ble snakket mye om problemene med ¨å stadfeste riktige verdier. Nå vet ikke jeg hvordan dine er målte og eventuelt beregnet, men det betyr heller ikke noe. GFR er for de fleste i det hele tatt vanskelig å skjønne noe av.

Lurt at du bestiller time hos legen din. Legg fram alle forhold og spør mest mulig om din situasjon. Fortell om hvordan du spiser og hva du spiser. Spørr og mas! Det er viktig at du får lagt fram alle symptomene etc.
Lag en jukselapp med alle punkter du vil ha fram slik at du ikke glemmer noe.

Dette har som oftest også en oppbyggende psykologisk effekt.

Det med proteininntak i denne sammenhengen i din situasjon er det ikke godt å svare på for noen her. Du spurte jo direkte om det. Slik du selv ser i det du siterte i fra, så diskuterte de og de lurte på dette. Mao. sier man at man ikke kan si noe generelt for alle. Ta det opp i legetimen din.

Nå ble ikke dette noe om symptomer eller problemer hos andre, men det var litt vanskelig å ikke kommentere noe.

Få deg timen - og LYKKE TIL.

slasky......

Svar med sitat