Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-07, 08:43   #3
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Tungt fordøyelig = usunt?

Litt vanskelig spørsmål dette.

Jeg har forstått det litt annerledes enn Nille. Rå grønnsaker er ikke tungt fordøyelig, men er ikke så veldig bra for magen med tanke på bakterier og slikt. Rå mat inneholder enzymer som letter fordøyelsen. Dette gjelder også animalske produkter, sånn at hard steking gjør maten tyngre fordøyelig.

Å produsere enzymer er en ganske krevende prosess for kroppen. Tilskudd av fordøyelsesenzymer har vist å redusere restitusjonstiden dramatisk ved idrettsskader. Det tolker jeg som at kroppen får mer overskudd til å ta seg av skaden istedenfor å bruke all energien på å fordøye mat. I tillegg vil enzymproduksjonen gå ned når man blir eldre, som fører til utilstrekkelig fordøyelse og alle problemene det medfører.

Her må man gjøre et kompromiss. Det er ikke sunt å bare spise rå mat, og mye kjøtt vil gi en belastning på enzymproduksjonen. Da er lavkarbo egentlig greit, for da blir det en blanding av begge deler. I tillegg spiser man jo gjerne mindre porsjoner fordi man ikke er plaget med en hormonell sultfølelse.

Selv tar jeg tilskudd av fordøyelsesenzymer daglig. Jeg føler at formen er bedre når jeg gjør det. De fås kjøpt uten resept på apoteket og heter Combizym. Det er helt uten bivirkninger. I de fleste andre land selges fordøyelsesenzymer på helsekosten.