Sv: Nyrene mine...
Opprinnelig lagt inn av Bridget, her.
kanskje et halvt kyllingbryst til hvert måltid for å si noe o mengden kjøtt (ikke at jeg bare har spist kylling...men et eksempel str messig)Jeg har spist kjøtt/proteiner til alle måltider, og salater og fett så klart..
Hvis du har blitt syk og fått nyresten av å spise tilsvarende 1/2 kylligbryst, dvs. under 100 gram kjøtt/tilsvarende under ca . 24 gram protein til hvert måltid, drister jeg meg til å tro at det kan være andre ting som ligger bak også, - altså ikke bare protein inntaket. Du har ikke spist mer protein enn det er normalt for "vanlig norsk kosthold" - og lite protein i forhold til Atkins eller andre lavkarboretninger hvor protein inntaket ligger på 50 % mer enn hva du har spist. Du har altså ikke hatt "overdrevet inntak av proteiner".
Det kan være at du har hatt en urinveisinfeksjon (uten å vite det) som gjorde at du har fått denne steinen, eller at du har spist mer av kjøtt, ost og melkeprodukter enn du er klar over i en periode og kanskje ikke har drukket nok slik at det ble litt for mye av disse stoffene (kalsium og urinsyre) i urinen din slik at det ble lagd steiner.
Det bør absolutt tas blodprøver for å undersøke om det er en spesiell årsak til at nettopp du har fått en slik sten.
Dessverre er det kun 15 % av tilfellene man finner årsaken til sies det. Men det er jo verdt å sjekke så du ikke opplever slikt igjen !
Stakkars deg - håper det går bedre nå !
Sist redigert av Nille : 18-04-07 kl 08:06.
|