Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-07, 09:50   #1
gilbertine
Medlem

gilbertine sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 56
gilbertine er på en erverdig vei

Gilbertines dagbok

Hei!

Nå er det vel på tide at jeg også flytter inn hit på en litt mer bofast måte.... Har jo smurfet rundt her en stund og orientert meg.

Litt om meg selv: Hovedgrunnen til at jeg er her inne er følgende: Min samboer har dessverre fått diagnosen MS. Dette er en kronisk og uhelbredelig sykdom, og en vil bare bli dårligere med årene. Både symptomer og hastigheten i sykdomsutviklingen er individuell. Min kjære har foreløpig lammelser i høyre arm og ben i dårlige perioder. Disse periodene kommer nå ca. med 2 års mellomrom, og dette er sjelden

Det finnes noen medisiner som kan bremse sykdomsutviklingen litt. Uansett så viser det seg at kosthold/livsstil kan bremse sykdommen MER enn alle medisner som er tilgjengelige idag. Og da er det særlig omega-3/omega-6 forholdet som er avgjørende, samt å bremse oksydering og betennelsen-tilstader. I praksis vil dette si masse fisk og hvitt kjøtt, omega-3, nøtter, oliven osv. + å kutte sukker/raske karbohydrater, mettet fett, rødt kjøtt og egg, og få i seg mest mulig antioksidanter, frukt, krydder og grønnsaker. Å ha en lavest mulig (stabil) kroppsvekt er også svært virkningsfult når det gjelder å dempe betennelser i kroppen. (MS er en betennelses-sykdom). Og trening.

Dette er en utfordring for oss å få til, for min samboer særlig (men også jeg) har ikke hatt så veldig bra livsstil tidligere. Vi er slanke, men vi har begge slitt med sukkeravhengighet. Nå har vi startet på en prosess hvor vi skal legge om livsstilen.

Når det gjelder meg selv, så er jeg i tillegg til sukkeravhengigheten plaget med kviser, så jeg har også godt av å legge om livsstilen. Dessuten vil jo en slik livsstil forebygge masse helseproblemer (jeg har endel diabetes i slekten), så jeg synes dette bare er en positiv ting, egentlig Men det må gå gradvis, ellers så sprekker vi bare...

Min kjære har sluttet å røyke (har vært røykfri i 3 år, nå) og begynt å trene. Jeg har aldri røyket, men har begynt å trene 2 ganger i uken (a 30 min). Hun (ja, jeg er lesbisk) har også gått over fra tab-ekstra til farris.

Jeg vil ikke være dårligere; jeg synes vi skal ha lik livsstil her i huset. Dessuten overveier vi barn, og da kan ikke jeg drive å drikke pepsi-max hele dagen. Men jeg har vært avhengig i 20 år, så det blir tøft. Har forsøkt å slutte mange ganger...

Jeg har startet denne uken med å drikke kun 4 glass (ett til hvert måltid = 8 dl). Ja, jeg vet det er horribelt, men det har vært MYE mer før.

Idag er det tredje dagen, og jeg håper jeg klarer meg. Mandag var det tøft, igår gikk det greiere. Drikker kun vann i mellom måltidene.

Sist redigert av gilbertine : 18-04-07 kl 10:16.
gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat