Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-04, 22:10   #5
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

*iler til*

Møllers dobbel er veldig uøkonomisk å ta, men det er jo ikke farlig. Hver kapsel inneholder 0,3 gram omega-3. Alle bør få i seg 3 gram omega-3 hver dag, og det betyr 10 kapsler Møllers dobbel.... Ved spesielle behov anbefales 4-5 gram omega-3, hvilket betyr opptil 17 kapsler... (Spesielle behov = problemer med hud, ledd, migrene, dysleksi, dyslipidemi, hjerte-kar sykdom, dårlig immunforsvar, pluss ved svangerskap og amming).

Så lav dose per kapsel (0,3 gram) er for øvrig den vanlige dosen i postordre-kapsler også. Merk at dette er mengden omega-3. Som regel deklareres mengden fiskeolje på forsiden av boksen, slik at det ser mer ut!

Det er smak og behag hvordan man får i seg disse tre grammene med omega-3. Men det er viktig å vite at vi snakker om fiske-omega-3, og at plante-omega-3 som finnes i bl.a. Udos, rapsolje, linfrøolje, valnøtter m.m. IKKE regnes med i disse tre gram. Men det er sunt likevel altså.

Her følger en liste, som alle gir dagsbehovet omega-3 (3 gram):

*2 ts Møllers omega-3 tran (hvit etikett, hvit kartong, dagligvare)
*3 ts vanlig tran eller Eskimo-3
*5 kapsler Pikasol 1000 mg eller Triomar 1000 mg
*150 gram laks/ørret
*100 gram makrell
*75 gram sild

Det går altså an å klare det vha mat....
Selv har jeg økte behov pga insulinresistens, og tar 5 Pikasol + en liten boks makrell i tomat (70 gram makrell) per dag.

Det er KJEMPEVIKTIG at man tar tilskudd av antioksidanter når man spiser omega-3. Enten et bredspektret tilskudd, eller i form av sterke vitamin C (750-1000 mg) + vitamin E (350 mg). Vitamin C og E skal alltid tas sammen.

Noen som henger med fortsatt? (Vet ikke hvor oversiktlig det ble - driver egentlig og pakker jeg.... )