*iler til*
Møllers dobbel er veldig uøkonomisk å ta, men det er jo ikke farlig. Hver kapsel inneholder 0,3 gram omega-3. Alle bør få i seg 3 gram omega-3 hver dag, og det betyr 10 kapsler Møllers dobbel.... Ved spesielle behov anbefales 4-5 gram omega-3, hvilket betyr opptil 17 kapsler... (Spesielle behov = problemer med hud, ledd, migrene, dysleksi, dyslipidemi, hjerte-kar sykdom, dårlig immunforsvar, pluss ved svangerskap og amming).
Så lav dose per kapsel (0,3 gram) er for øvrig den vanlige dosen i postordre-kapsler også. Merk at dette er mengden omega-3. Som regel deklareres mengden fiskeolje på forsiden av boksen, slik at det ser mer ut!
Det er smak og behag hvordan man får i seg disse tre grammene med omega-3. Men det er viktig å vite at vi snakker om fiske-omega-3, og at plante-omega-3 som finnes i bl.a. Udos, rapsolje, linfrøolje, valnøtter m.m. IKKE regnes med i disse tre gram. Men det er sunt likevel altså.
Her følger en liste, som alle gir dagsbehovet omega-3 (3 gram):
*2 ts Møllers omega-3 tran (hvit etikett, hvit kartong, dagligvare)
*3 ts vanlig tran eller Eskimo-3
*5 kapsler Pikasol 1000 mg eller Triomar 1000 mg
*150 gram laks/ørret
*100 gram makrell
*75 gram sild
Det går altså an å klare det vha mat....
Selv har jeg økte behov pga insulinresistens, og tar 5 Pikasol + en liten boks makrell i tomat (70 gram makrell) per dag.
Det er KJEMPEVIKTIG at man tar tilskudd av antioksidanter når man spiser omega-3. Enten et bredspektret tilskudd, eller i form av sterke vitamin C (750-1000 mg) + vitamin E (350 mg). Vitamin C og E skal alltid tas sammen.
Noen som henger med fortsatt? (Vet ikke hvor oversiktlig det ble - driver egentlig og pakker jeg.... )