Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-07, 20:55   #10
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Speltmel og karber?

Opprinnelig lagt inn av Bee, her.

*sukk*

Har så fryktelig lyst på rundstykker i skrivende stund.

Men på Lindberg kan du jo det ... ihvertfall ett De har noen kjempegode speltrundstykker på Kiwi ihvertfall, fra Hatting tror jeg (frosne altså). De er ganske fine, da - sikkert best egnet til å spise sånn av-og-til ... men de metter veldig godt, jeg blir ihvertfall stappmett av ett sånt med pålegg.

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Googla på spelt og blodsukker, og det kom ingenting opp som var relevant, så om det påvirker blodsukkeret i mindre grad enn vanlig hvete, så er det ikke en kjent sak...

Fant dog ut at spelt har en GI på <60, men har jeg ikke peilig på hva det vil si (men loff har visst <100!?!), så det får noen andre tolke

Du må sikkert google på engelsk for å kanskje få noe stoff om det. Spelt er jo ganske nytt å bruke, ikke så godt kjent foreløpig.

Men GI måler jo nettopp innvirkningen på blodsukkeret. 100 er høyglykemisk, 60 er sånn middels. GI-tabeller tar gjerne utgangspunkt i loff (fordi det er lettere for forsøkspersonene å spsie loff enn å helle i seg masse sukker ...), og verdien på andre ting blir da definert ut fra loffens verdi på 100.

Ellers er jo sunt et relativt begrep ja

Peppes har for øvrig fått kritikk fordi de har tilsatt glutenmel til speltbunnen sine for å få dem til å heve bedre (det er mindre gluten i spelt enn i hvete). Folk som er følsomme for gluten og har valgt spelt av den grunn har dermed fått skjegget i postkassa ...

Sist redigert av Huldr : 18-04-07 kl 21:23.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat