om å spise organisk
Jeg har hørt og erfart litt forskjellige ting om det å spise organisk og ikke organisk. Lurer på hva andre veit om mener om det her inne..
Det heter seg at jeg helst skal spise organisk på candidadietten min. Fullkorns produkter, organiske grønnsaker og kjøtt. Det sies organiske produkter er mer næringsrike, og ikke består av blekningsmidler, farger, og antibiotika som hvertfall boka mi sier at ikke organsike kjøttprodukter inneholder (og antibiotika er virkelig fy!)
Problemet er at kjøper man økologisk blir produktene etter min erfaring dårlig. Mugg og bakterier er noe jeg også absolutt skal holde meg unna, og fordi økologiske varer ikke inneholder ting som faktisk holder dette unna er det lett å bli dårlig på økologiske ting også.. man kan jo ikke akkurat vite hvor ferskt ting er.
Jeg hadde en diskusjon med en ferskvarekjøttselger om dette. Han mente at økologiske produkter bare var tull. Han sa de ikke hadde lov å ha antibiotika i kjøttet, de bruker litt bleikemiddel som dreper bakterier og sånt. og det økologiske kjøttet de en gang solgte der måtte bli kasta fordi det ble gammelt og folk ikke ville ha det. Han sa det er bra å spise økologisk, men da MÅ det være ferskt! ellers er det kanskje mer en merkesak de vil tjene penger på mente han..
Ikke noe som er enkelt å svare på etter min mening. Veit vi egentlig hva vi får i oss når vi spiser ikke-økologisk? og er det egentlig så lurt å spise økologisk når man reagerer på mugg og bakterier... hmm.. hadde vert kjekt om det fantes noe mat i verden jeg faktisk fikk 100% lov til å spise..
noen som har noen innvendinger, så skyt!
Lotusia
|