Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-07, 00:13   #6
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Har jeg forstått utregningene?

Opprinnelig lagt inn av Icerus, her.

Hei
Såvidt jeg har forstått beregner vi idealvekten slik:
(Min høyde) 172 - 100= 72
72 +/- 10% = 64,8 - 79,2 Kg. (ettersom jeg ligger på 75 kg pr dd så har jeg ikke så mye igjen., ca 10 kg.)

Næringsbehovet mitt:
Proteiner i kjøtt = ca 1,25
Fett i oljer og smør = ca. 1,11
Karbohydrater i grønnsaker = ca. 5,00

Siden jeg ønsker den laveste idealvekten 64,8 blir det følgende:
P= 64,8 gram protein = 64,8 x 1,25 (proteiner i kjøtt) = 81 gram kjøtt
F= 162 gram fett = 162 x 1,11 (fett i oljer/smør) = 179,82 gram olje/fett
K= 51,84 gram karb. = 51,84 x 5 (karber i grønnsaker) = 259,2 gram grønnsaker

Resultater:
P, gjennom 81 gram kjøtt/fisk o.l.
F, gjennom 179,82 gram olje/smør o.l.
K, gjennom 259,2 gram grønnsaker

Hei igjen! Rekker ikke alt samtidig, men her er svaret...

Vel, ikke helt rett det der, kanskje denne oversikten kan gjøre det litt lettere...

Næringsbehovet generelt sett blir beregnet på denne måten;

Ta høyden din i cm, og trekk fra 100, +/- 10%, og man har det området der man bør kunne finne sin idealvekt.

Du har tatt utgangspunkt i det du mener er din egen idealvekt, som er 65 kilo.

Deretter kan du bruke følgende fordelingsnøkkelmellom næringsgruppene, målt i gram pr. kilo idealvekt for overvektige;

1,0 (Protein) : 2,0 (Fett) : 0,5 (Karbo) - multiplisert med kroppsvekte, gir følgende fordeling mellom næringsgruppene.

65 gr Protein : 130 gr Fett : 32,5 gr Karbohydrat

Så beregner vi den faktiske næringstilførselen som er anbefalt fra de ulike næringsgruppene, og får følgende fordeling;

- ca 65 gram protein x 4 kcal pr. gram protein = 260 kcal fra protein
- ca. 130 gram fett x 9 kcal pr. gram fett = 1170 kcal fra fett
- ca 32,5 gram karbohydrater x 4 kcal pr. gram karbo = 130 kcal fra karbohydrater

Deretter tar en utgangspunkt i følgende;

- Kjøtt og fisk inneholder i snitt ca 20% protein, eller 800 Kcal pr kilo
- Rent fett inneholder 100% fett, dvs. 9 kcal pr gram, eller 9000 kcal pr kilo. For rømme, fløte og andre fettholdige produkter er dette tallet noe lavere
- Grønnsaker inneholder ca 5% eller 200 kcal karbohydrater pr kilo. Merk at det faktiske energiinnholdet i grønnsaker vil variere fra produkt til produkt, dette er kun ment som en illustrasjon.

På bakgrunn av dette foretar man så følgende beregninger;

- 1000 gr : 800 kcal (1,25) pr kilo kjøtt x 260 kcal fra protein = 325 gram kjøtt og fisk
- 1000 gr : 9000 kcal (0,11) pr kilo fett x 1170 kcal fra fett = 130 gram smør og olje
- 1000 gr : 200 kcal (5,00) pr kilo grønnsaker x 130 kcal fra grønnsaker = 650 gram grønnsaker

Dette gir som sagt den daglige næringsfordelingen/behovet, oversatt til matvarer;

- 325 gram kjøtt/fisk (inneholder stort sett den samme mengde med protein)
- 130 gram smør/olje (noe større mengde om jeg beregner bruk av rømme, fløte el.l.)
- 650 gram grønnsaker (tallet vil kunne variere etter type grønnsak man baserer seg på)

Så som du ser, så er det egentlig ikke så vanskelig, og for andre er det bare å bruke dette oppsettet, om man lurer på hvilke verdier som anbefales.

Det du gjorde feil i ditt oppsett, var at du beregnet dagsbehovet for de ulike næringsgruppene ved å gange forhåndstallet med tilført mengde i gram fra de ulike næringsgruppene, mens du skulle ha tatt utgangspunkt i tilført mengde i kcal fra de ulike næringsgruppene i beregningene.

Håper det var til hjelp!

.


Sist redigert av Ziggy : 22-04-07 kl 18:27.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat