Vis enkelt innlegg
Gammel 22-04-07, 12:02   #16
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Fedons utsøkte ostekake

Ja, du kan lage lokk av saft og gelatin.

Jeg har prøvd to varianter:

Alt. 1:
Du kan lage med 3 dl appelsinsaft, 2 ss splenda, 2 plater gelatin. Den fineste lokket får du om du gjør som følger:

Bløt opp 2 gelatin plater i kaldt vann. Kok opp applsinsaft, 2 ss splenda. Skum av, sil og ha i gelatinplatene en og en. Rør til det er oppløst.

Så kommer det som er viktig: La geleen stivne. Hel stivneet gelei hurtigmixer til en jevn "krem" og stryk den over kaken. Det er slik Pascal lager lokk til iskaka si (bare at de bruker sukker da). Knallgodt.

Om du ønsker litt variasjon er et hett tips:

Alt. 2:
Heistad bringebær gele. Lages etter anvisning på pakka. La den av kjøles til helt kald, gjerne litt "seig" og hell den over. Dette gir en smaksammensetning som er helt knall !

Alt. 3
For litt flottere kake: Kjøp frosne bringebær. Legg to lag tørkepapir utover et brett. ha bringebærene på papiret og la dem tine. papiret trekker opp overflødig væske. Legg bringebærene et og ett med topp opp oppå kaka. begynn ytters og legg rundt og rundt til midten. Hell kald, gjerne litt "seig" gele bringebærgele som Alt.2 - over. Og du har et delikat og ikke minst knallgodt "bærlokk" på kaka. Denne har jeg fått mange oppskriftforepørsler og bestillinger på !

I går lagde jeg iskake og holder på med gelelokk Alt.1. akkurat nå. Oppskrift følger !