Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-07, 15:29   #12
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Hvor mange karber til barn?

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Ja, Fedons filosofi, men ikke slankedietten.

Unger trenger proteiner som byggesteiner, de trenger byggesteiner og ennzymer fra grønnsaker og frukt, og de har godt av energien fra lavglykemiske karber. Og de har godt av å få holde et stabilt blodsukker.

Men det er mange som har klart seg fint på andre dietter også. Det finnes superkresne unger som omtrent ikke har spist annet enn skive med honning og spagetti alà capri som barn og likevel "klarer seg fint". Men så lenge en har muligheten til å servere ungene det optimale, så synes jeg det er en fin ting å gjøre. For man vet jo ikke om det vil gå bra eller ikke, og hvilke gener og svakheter ungen kan ha som ikke vil ha godt av et mindre næringsrikt og blodsukkersvingende kosthold. Man investerer i barnets fremtidige helse. Samtidig, så er det jo også viktig å ikke stresse barna. Vi lar poden spise kaker i besøk, og han får sjokoladenøtter og chilinøtter ol til lørdagsgodt (noen ganger nonstop) osv, men vi sørger hele tiden for at han har skikkelig mat i bunn. Og når vi lager kaker, boller og vafler her hjemme, så er det med fruktose og grovt mel, og 70% sjokolade, og masse egg og kansje til og med grønnsaker i (det høres nok litt drøyt ut, men i miksmasteren, så blir grønnsakene omdannet til væske, så en merker ikke noe til det).

Slankediett? Hm...trodde Lindbergmetoden var en slags filosofi, som var sunt for alle? Mtp GI, rette fett-typer, etc....har jeg misforstått? Er der flere sorter fedonske tilnærminger?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat