Sv: Jeg forstår ikke hvorfor det er FY å spise de tillate søtningsstoffene?
Grunnen til at du får inntrykk av at søtstoff er FYFY er fordi så veldig mange opplever bivirkninger med dem. OG at mange opplever at vekttapet stanser opp. Da anbefales det å kutte ut/ned søtstoff - som er en kjent "partystopper". Men noe tåler det jo som nevnt her - ganske så bra.
Det er nå muligens et annet lite aspekt ved søtstoffer ingen har nevnt. Og det er MIN årsak til å spise/drikke så lite som mulig med kunstig søtstoff i.
ALLE kunstige søtstoff ER akkurat det - KUNSTIGE. De er alle fremstilt ved en kjemisk prosess og uansett er det ikke sunt å tilføre kroppen kjemikalier. Aspartame har det bl.a. stått ekstremt mye om på nettet. Om hvordan det kan virke på kroppen. Mange andre, som Splenda eller Natreen, er det ikke forsket noe særlig på - så man vet ikke om de har skadevirkninger / langtidsvirkninger på kroppen.
Jeg har ikke lyst til å tilføre kroppen min mer faenskap enn nødvendig. Derfor prøver jeg å unngå kunstig søtstoff hver dag. Jeg bruker det, - til kaker & desserter, men i begrenset mengde, - siden jeg omtrent har vennet meg av med søtt. Venner du deg av med søtt (dvs. når du ikke er avhengig lenger) syns du ikke lenger at det er godt.
De som tåler det og liker det må jo bare spise/drikke så mye de vil - men de bør også bli gjort oppmerksom på at det KAN være skadelig. Det finnes naturlige søtstoffer - men det stilles jo spørsmål om disse er så sunne også...
Vi skal ikke bli hysteriske - og hver enkelt tar egne avgjørelser om hva de vil/ikke vil tilføre kroppen sin !