Jeg bruker ikke julestrømper men utfordringer er jo noe av den samme som for julekalenderen. Jeg fokusere mest på det ikke spiselige jeg. Til strømpe tror jeg at jeg hadde dmpet gotteri delen ned til 10-25% og så heller brukt pengen på noe ordetlig, gjerne noe som aktiviserer. Nå er det vel forskjell på vaner og forventninger, på alder, kjønn og interesser. Mandariner blir oftest litt for kiipt. Men hva med å legge en rebus eller et skattekart i trømpa. Kanskje en cd, lydbok eller spill, eller hva med stjerneskudd, eller kanskje budsjettet for årets fyrverkeri - la barne bastemme hva som skal kjøpes eller noe annet.
Til kalederen bruker jeg mange slags overaskelser, jeg kjøper gjerne ting ungene likevel skal ha til jul. Min 6 år er storforbruker av papir, lim, tape, tursjer osv. Andre har kanskje andre hobbyer som krever materialer. Også trengs det gjerne ny shampo, tankrem, hårstrikker eller lignenede. Noen beskeder kan det være, 'her er litt glanspapir, skal vi lage julekurver i dag' , ' i dag skal du til frisøren å klippe håret', 'en peng til å kjøpre julegaver for', 'billetter til kveldens forestilling'/kinobilett, Oppskrift og hovedingrediens til for eksempel marsipan. En legoekse, kan deles opp i mange gaver, det samme med en pakke tusjer. Det er egentlig bare å la fantasien løpe løpsk en stund og så ta ut de 24 beste ideene.