Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-04, 08:53   #1
Marianne
Livsdesigner

Marianne sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Måltidsplanlegging

Kopi fra MUP:

"Når jeg skal lage mat er jeg sulten og vil ha mat NÅ. Da finner jeg en oppskrift som jeg har lyst til å lage, men jeg har ikke det som trengs i skapet. Jeg har før laget ukeoppskrifter og reist for å kjøpe alle ingrediensene som trengs i: helsekost, innvandrerbutikk, Max-mat og på Rimi (puh!) og så har jeg ALLTID endt opp med å mangle minst 5 ingredienser og da går 5 av middagene jeg har planlagt i vasken - og dermed går måltidsplanene for DEN uken i vasken! Hvordan gjør jeg det ??? "
og:

"Har fortsatt ikke noen løsning på forrige ukes spørsmål: Hvordan gjøre det med måltidsplanlegging? Det med å finne ut hva man skal lage når og handle inn hva og hvor ??? Jeg er veldig kreativ, KAN lage mat, har MASSE oppskrifter, er flink til å legge inn oppskrifter her inne, men BRUKER DEM IKKE SELV nesten!!! Må legge inn en rutine på dette. Sette av tid til mat, klokkeslett og tiden jeg skal bruke på å lage mat må være fast, ellers LAGER jeg ikke mat - bare finner noe å spise "

Ønsker å få i gang en diskusjon angående måltidsplanlegging, innkjøp og matlaging. Det er jo en viktig del av et lavkarbo opplegg. Ønsker tips og råd og vil høre hvordan DERE gjør det.

Jeg synes utfordringene er blant annet:

De ukesmåltidene jeg ønsker er veldig varierte og krever massevis av ingredienser fra både helsekost, stor matbutikk og gjerne innvandrerbutikk. Dette krever at jeg handler to ganger pr.uke i disse butikkene, og det blir så mye. Jeg storhandler innimellom og da bruker jeg en hel dag, føler jeg. I hvert fall noen timer, skal jeg greie å få med meg alle ingrediensene jeg trenger for en uke. Men - så går det to dager og så er jeg tom igjen for et eller annet. Og så har de ikke akkurat den ene tingen på helsekosten når jeg er der. Så må jeg dit igjen når varene kommer inn. Hvis jeg bare skal gå på Rimi og kjøpe standard utvalg av kjøtt, melkeprodukter og grønnsaker, så blir jeg ikke inspirert nok til å lage god og spennende mat. Og bare det å lage ukemeny og skrive handleliste med ingredienser til en hel uke, er jo en hel søndagsjobb . Jeg blar i kokebøker og her inne og tenker og skriver i timesvis. Det kan jo gjøres enklere, men da er det ikke så gøy. Synes ikke det er gøy å lage taco for eksempel - det er kjent mat jeg har laget tusen ganger før. Synes det er kjempegøy å lage noe jeg aldri har laget før, gjerne med en ny ingrediens i oppskriften.

Synspunkter? Tips? Hvordan gjør dere det?

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat