Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-07, 09:40   #17
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kan man drikke kaffe på atkinsdietten?

Jaja, mrfree, det er lov å være litt ydmyk selv om du er verdensmester. Jeg ville passet tonen litt. Det går fint an å diskutere uten å krangle.

Etter det jeg har skjønt er det ikke gjort så mange studier på umiddelbar reaksjon på koffein. Kaffe gir redusert insulinsensitivitet over kortere perioder, men bedre insulinsensitivitet over lengre tid, muligens på grunn av tilvenning til koffein og antioksidantaktivitet i kaffen.

På kort sikt øker altså blodsukkeret på grunn av økt adrenalin og hemmet funksjon av insulin. Dette vil jo da selvfølgelig gi blodsukkersvigninger.

Effects of Coffee Consumption on Fasting Blood Glucose and Insulin Concentrations
Her er det masse å lese, og mange interessante referanser å følge videre.

Bottom line er vel at kaffe kan føre til blodsukkersvigninger, men at effekten varierer fra person til person. Mange kan drikke kaffe uten at det påvirker diett og vekttap, mens andre blir satt helt ut. Jeg er i den andre kategorien som blir helt skjelven av kaffe, og ursulten etter én time.