Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-07, 15:19   #27
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber til barn?

Jeg vil anbeafale å ta en tur til en enæringsfysiolog dersom en skal gi tilskudd til barn.

Jeg kan godt lese meg godt opp på temaer, og ha masse kunnskap, men likevel, så vet jeg godt at jeg er ingen lege, eller ernæringsfysiolog. Jeg har ikke hele bildet over hvordan kroppen henger sammen, og hva som kan virke inn hvordan. Men de som har kompetanse har en grundig utdannelse og oversikt, og er i et nettverk som stadig generer ny forskning og info som de oppdaterer seg på.

Forresten, her er noe om kanel fra matportalen:

Sitat:

Tyske matmydigheter har funnet høye mengder kumarin i kanelholdige produkter. Inntak av svært mye kumarin, flere teskjeer kanel daglig, kan føre til leverskader. Normal bruk av kanel som krydder i kaker, boller og på grøt innebærer ingen helserisiko.
Kumarin er et stoff som finnes naturlig i kanel. Mengden kumarin kan variere avhengig av kanelsort. Kanelsorten Cinnamomum aromaticum (cassia) inneholder mer kumarin enn Cinnamomum zeylandicum (ceylonkanelen).


Det er maksimalgrense for kumarin i ferdige næringsmidler. Generelt skal ikke mat og drikke inneholde mer enn 2 mg kumarin per kg/l. Karamellvarer og alkoholholdige drikkevarer kan inneholde 10 mg/kg og tyggegummi kan inneholde 50 mg/kg. I den tyske undersøkelsen fant de bakervarer med 20-70 mg kumarin/kg - noe som er høyt over grensen.


Enkelte kosttilskudd som markedsføres mot diabetikere og som slankemiddel kan inneholde mye kanel – noen ganger i mengder som tilsvarer flere teskjeer daglig.


Mattilsynet har ikke analysert nivået av kumarin i produkter på det norske markedet, men fraråder folk mot å spise kosttilskudd som inneholder store mengder kanel daglig.


Mattilsynet vil også be norske importører av kanel- og produkter med kanel om å være oppmerksomme på innholdet av kumarin.


Matmyndighetene i Tyskland planlegger å foreta nye analyser av produkter med kanel til neste år for å få bedre datagrunnlag. Deretter vil EFSA (EUs organ for matvaresikkerhet) bli bedt om å foreta en risikovurdering av kumarin.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat