Vis enkelt innlegg
Gammel 29-04-07, 20:56   #21
mrfree
Medlem

mrfree sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Alder: 41
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Vi fikk jo beskjed fra mattilsynet for ikke så lenge siden om å ikke ha så stort inntak av kanel pga noe det inneholdt. Er en tråd om det her inne et sted.
Uansett så er det best å legge om kostholdet. Jeg fikk selv vite at jeg hadde insulinresistens for ca 2 år siden, nå etter -27 kg og halvannet år med lavkarbo kosthold fikk jeg beskjed fra legen om at jeg hadde kjempebra verdier.

Det var vell en anbefaling fra matportalen.no om å ikke overstige en dagskvote på 2 gram med "uekte" kanel pga et stoff kalt kumarin, men hvorav ekte kanel er trygg dose 2-4 gram.

Hentet fra Bransjerådet for Naturmidler ( nettside )
"I kliniske forsøk er det brukt doser på 1, 3 eller 6 gram daglig i en 40 dagers kur mot diabetes 2. Kanel virker regulerende på blodsukkeret og senkende på triglyserider og kolesterol. I tillegg er det antibiotisk og motvirker sopp, bl.a. i munnhulen."

Og de bruker matportalen.no som kilde.
Kilder: http://matportalen.no
Commission E, American Botanical Council.

Selfølgelig er kosthold med på og påvirke dette og det er bra å legge om, men jeg synes ikke at vi skal dømme nord og ned alt av alternativ som kan hjelpe.

Jeg vil foreslå en kombinasjon av kosthold og hjelpemiddel. På den måten er man sikrest i å lykkes.

--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat