Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-07, 22:52   #1
leenam
Medlem

leenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2005
leenam er ny på veien
Red face

Aftenposten om for lite karbohydrater

Aftenpostens A-magasin hadde en lite notis med overskriften "For lite karbohydrater øker dødeligheten"

Her sies det bl.a. at middelaldrende kvinner som spiser mye proteiner og lite karbohydrater, risikerer å dø for tidlig. Det hevises til en artikkel i Journa of Internal Medicine.

Jeg sendet et leserbrev til dem nettopp nå:

Jeg sitter med hele originalartikkelen fra Journal of Internal Medicine og vil gjerne påpeke at setningen i A-Magasinet "...og matvanene til 42 000 kvinner mellom 30 og 49 år ble fulgt i 12 år" ikke medfører riktighet.

I følge artikkelen fylte kvinnene i 1991 - 1992 ut ett spørreskjema om hvilke 80 matvarer i 11 grupper (grønnsaker, belgfrukter, frukt og nøtter, meieriprodukter, korn, kjøtt og kjøttprodukter, fisk og sjømat, poteter, egg, sukker og søtsaker og ikke alkoholholdige drikkevarer) de hadde spist de siste 6 månedene.

Etter dette ble alle dødsfall (totalt 592) registrert sammen med dødsårsaken fram til 2003. Kvinnene er ikke blitt kontaktet i det hele tatt etter den opprinnelige spørreskjemaundersøkelsen!

Det spesielle er at forskerne kun har gradert kvinnene på aksen lite/mye karbohydrater - lite/mye proteiner og ikke sett på fettet i kosten. De har antatt at kvinnene som har spist lite karbohydrater, også har unngått herdet fett, og at det ikke har vært mulig for dem å øke inntaket av umettet plantefett i kosten.

Alt i alt er det sannsynligvis ikke nok hold i påstanden i overskriften i tillegg til den faktiske feilen om oppfølgingen av matvanene.

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat