Vis enkelt innlegg
Gammel 30-04-07, 22:56   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Aftenposten om for lite karbohydrater

Opprinnelig lagt inn av leenam, her.

Aftenpostens A-magasin hadde en lite notis med overskriften "For lite karbohydrater øker dødeligheten"

Her sies det bl.a. at middelaldrende kvinner som spiser mye proteiner og lite karbohydrater, risikerer å dø for tidlig. Det hevises til en artikkel i Journa of Internal Medicine.

Jeg sendet et leserbrev til dem nettopp nå:

Jeg sitter med hele originalartikkelen fra Journal of Internal Medicine og vil gjerne påpeke at setningen i A-Magasinet "...og matvanene til 42 000 kvinner mellom 30 og 49 år ble fulgt i 12 år" ikke medfører riktighet.

I følge artikkelen fylte kvinnene i 1991 - 1992 ut ett spørreskjema om hvilke 80 matvarer i 11 grupper (grønnsaker, belgfrukter, frukt og nøtter, meieriprodukter, korn, kjøtt og kjøttprodukter, fisk og sjømat, poteter, egg, sukker og søtsaker og ikke alkoholholdige drikkevarer) de hadde spist de siste 6 månedene.

Etter dette ble alle dødsfall (totalt 592) registrert sammen med dødsårsaken fram til 2003. Kvinnene er ikke blitt kontaktet i det hele tatt etter den opprinnelige spørreskjemaundersøkelsen!

Det spesielle er at forskerne kun har gradert kvinnene på aksen lite/mye karbohydrater - lite/mye proteiner og ikke sett på fettet i kosten. De har antatt at kvinnene som har spist lite karbohydrater, også har unngått herdet fett, og at det ikke har vært mulig for dem å øke inntaket av umettet plantefett i kosten.

Alt i alt er det sannsynligvis ikke nok hold i påstanden i overskriften i tillegg til den faktiske feilen om oppfølgingen av matvanene.

Leste et sted at fett var bare en knagg de hang grunnen til hjerte og karsykdommer på for et århundre siden eller noe sånt

Men den knaggen har fått bestå.......

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat