Sv: Veganerforeldre dømt til livstid
Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.
I "Mat, menneske og evolusjon" står det en del om dette med utviklingen fra insektetere til planteetere og så til kjøttetere/blandet kost. Veldig interessant Det som står om hjernen og hvilke fettsyrer vi må få i oss osv. syns jeg var spesielt relevant. Er det ikke vanskelig å få i seg disse fettsyrene på bare plantekost? Likte også det som står om det "problematiske kornet" 
Jeg har aldri vært veganer selv, men vegetarianer -og pescovegetarianer (som jeg er nå) i rundt ti år.
Men kjenner både mennesker som kjører vettige og uvettige veganopplegg. En av de mest vettuge veganerne jeg kjenner er veldig nøye på alt, han tar en helhetlig test minst hvert andre år for å sjekke verdier. Jeg kan ikke nøyaktig si hva han spiser, men vi diskuterer en del kosthold (heldigvis er han ikke av den militante typen, og respekterer at andre ikke tar det valget som han har gjort, mange nok av de som ikke gjør det, altså! Tofumafian kalte vi de drøyeste på f.eks Blitz ).
Jeg vet at han tar en del kosttilskudd (særlig b-vitaminer) han bruker endel oljer; kokos, Udos og sånne ting. Mye belgefrukt etc. Han er pinlig nøyaktig, og har alltid meget gode verdier. Det tror jeg også man må være når man tar det skrittet, i forhold til hverdagen og utvalg for et gjengs norskt kosthold.
Det med fettsyrer skal jeg jammen spørre ham om neste gang vi treffes. Han er et overflødighetshorn av ernæringskunnskap, og har til og med satt seg inn i lavkarbofilosofien for "min skyld", med stor iver
Jeg har sett du har anbefalt den boka et annet sted her. Det er herved notert bak øret

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|