Sv: Tips om vilt?
Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.
Skal prøve å spise noe vilt kjøtt fremover. Så at de hadde en del forskjellig på butikken faktisk. Hvordan smaker elgkjøtt? De hadde elgkjøttdeig til en grei pris (100 kr/kg) på Centra. Andre tips om vilt kjøtt, og hva som er "best"? Hva er egentlig skav? Reinsdyrskav f.eks.?
Har vokst opp på mye elg og rein (pappa jakter, og vi har samer i familen )
Jeg kan på det varmeste anbefale begge deler.
Begge deler har en reletivt kraftig viltsmak, og jeg opplever begge kjøttypene som ganske "krydra"! (Har nok med kostholdet deres å gjør).
Det er et mørkt kjøtt, men er enkelt å spise, og veldig godt i særlig gryter.
Du har f,eks viltgryte/jegergryte, du kan sikkert finne noen oppskrifter, eller jeg kan spørre folka mine. Det er i hovedsak snakk om en gryte basert på fløte og sopp og urter, og så bruker man rene kjøttstykker eller lever fra elgen. Helt utrolig nydelig!!! Så kan man spise det med rosenkål og tyttebærsyltetøy til (der kan det være en fordel å røre tyttebæra selv, men johannesbrødkjernemel og splenda e.l )
Og så burde du, om du får sjansen, prøve tørket kjøtt fra enten elg eller rein (husker i alle fall at den fra elgen er HIMMELSK!). Det er snacks for voksen mann det!!
For å oppsummere det, når man har tilgang på vilt, så er industrielt kjøtt nærmest en liten skuffelse å regne i forhold...! Og det absolutt eneste jeg savner ved å spise kjøtt.

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|