Vis enkelt innlegg
Gammel 13-05-07, 14:13   #6
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Et par spørsmål om vekt og krydder

Opprinnelig lagt inn av Smula, her.

Takk for tips!

Men "som du pleier å gjøre" skriver du.... det var det, da.
Jeg lager nemlig ALDRI saus, jeg. Så jeg prøver å finne ut hvilke ferdiglagde ting i butikken jeg kan bruke, for jeg har rett og slett ikke tid i perioder til å bruke timesvis på matlaging.

Men jeg får ta en runde i butikken og lese litt på pakkene.

Aha! Jeg er ikke en dreven sause-lager jeg heller asså. Men dette tar virkelig ikke lenger tid enn posesaus!

Sånn gjør du f.eks: Ha en kaserolle på middels varme, ha i f.eks to gode ss med meierismør, når det er smeltet har en en ts med joh.mel, og røre godt med en visp til det er jevnt. Pass på at ikke smøret blir brunt! Og så tar du (gjerne romstemperert) fløte, og heller i litt og litt mens du rører godt med vispa.
Når det begynner å koke, kan du f.eks ha i fiskekraft, salt og pepper dersom du skal ha det til fisk, om du vil ha ostesaus, så bare rører du i kremost, eller noen osteskiver eller hva du måtte ønske, urter dersom du liker det, og så videre.
Skulle sausen bli for tykk, har du i litt lunkent vann, om det blir for tynt, pyttelitt mer joh.mel. Husk at du må røre hele tiden. Tar som regel bare fem ti minutter dette, og kan gjøres samtidig som du lager den andre maten.
Brun saus har jeg dessverre ikke greie på, men regner med at du kan bruke vidundermelet på det også. Det som er greit med å gjøre det på denne måten er at du kan variere på så mange måter, samt at du vet alltid hvor mange karber det er Lykke til!!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat