Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-04, 10:23   #1
ElinGH
Medlem

ElinGH sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 46
ElinGH er en juvelElinGH er en juvelElinGH er en juvel
Question

Å bli vant med tanken på fett!

Har lest litt rundt her inne nå og jeg har såvidt begynnt å lese i atkinsbøkene! Og det er nok et par ting jeg må venne meg til

Det ene er meierismør! Jeg har vokst opp med at meierismør er noe vi har til jul, eller hvis vi skal ha en ekstra flott middag!

Da mormor var hos legen for noen år tilbake, og fikk beskjed om at hun hadde for høyt kolesterol. Legen sa hn måtte bytte ut smør og helst også melange, og bruke olivenolje i stedet. Hun synes det var greit, gjorde som legen sa, fikk bedret kolesterolnivå og hun gikk ned 4 kg.

Jeg har forstått det slik at meierismør, olivenolje, rapsolje er bra. Et par spørsmål om oljene! Det skal være kaldpresset, ikke sant? Mener jeg her lest noe om det her inne, men ikke i sett noe om det i boken! Hva er egentlig forskjellen på denne og ikke-kaldpresset? Hva er fordelene med disse fettkildene og hvordan bruker dere de?

En annen ting er melk vs. fløte! Så i atkins boken at melk var en nei ting (i hvert fall på induksjon). Men fløte er greit! Betyr det at jeg ikke kan bruke litt melk i omeletten, fremfor fløte? Evt H-melk?! Er det kremfløte som er tingen og ikke matfløte? Det står kanskje noe om dette i en av bøkene, men så langt har ikke jeg kommet

Det er rart med det, men det strider i mot fornuften at fløte er bedre enn melk, smør bedre enn margarin osv. Masse kcal er helt greit, bare du har spist sånn og sånn. Naturlig nok ut i fra et Atkins synspnkt!

Jeg kjenner at jeg må jobbe litt med meg selv her! Det blir liksom "motsatt" av det man har hørt hele livet! Så det er nå bra jeg har satt start dato 1. januar! Mulig den blir forskøvet noen dager, jeg må jo ha fylt opp med Atkinsmat, men det gjelder bare å planlegge!!

E.

www.overvektig.net
En uavhengig nettside laget for og av overvektige som ønsker å gå ned i vekt.

ElinGH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert - snart atkins Svar med sitat