Vis enkelt innlegg
Gammel 19-11-04, 11:34   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg må la MHM svare mer detaljert på dette med de forskjellige oljene. Hun er eksperten på hvorfor de er farlige etc. Forskjellen på oljene og hva de brukes til ligger i hvor høy brennpunkt de har. Brent olje er ikke bra nemlig. Jeg bruker avocado olje i smoothie. Avocado- og/eller olivenolje over salaten. Cocosa (kokosnøttolje), avocado olje, smør eller olivenolje til steking. Cocosa tåler varmen godt, men jeg har lest ett eller annet sted at den fordamper over en viss temperatur. Avocado olje har høyere brennpunkt enn olivenolje. Men skal jeg steke mye bruker jeg 50/50 smør/olivenolje. Syns smør gir penere farge !!

Melk er nei på induksjon i forhold til fløte fordi den inneholder mer karber.
Du kan godt bruke melk i omeletten, men tell karbene. Matfløte er "lettfløte" og inneholder så vidt jeg vet også mer karber enn vanlig fløte. Og så smaker jo vanlig fløte så mye mye bedre !! Ltt av teorien til Atkins er at fett hjelper med forbrenning av fett. Det må du lese om i boka, for det tar altfor lang tid å forklare her. Du skal ikke være redd for fett iallefall !! Akkurat nå er jeg med i et forsøk hvor de andre deltakerne hiver innpå og ligger rundt 80% fett. Kiloene raser av !!

Margarin er fyfy fordi det er varmebehandlet fett og fullt av usunne transfettsyrer (hydrogenisert fett).

Og masse kcal er ikke greitt, - det står ikke noe sted at man skal spise ubegrenset av disse tingene. (Det er bare i avisa det står !!) Det advares mot å spise for mye av fløte, rømme og div oster da det er mange som ikke tåler dem og/eller ikke oppnår vekttap hvis de spiser dem. Du må prøve deg frem og finne ut hva DU og DIn kropp tåler.

Har du lest her: http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html
Masse viktig info !!