Sv: Ketolyse ved gallestein?
Opprinnelig lagt inn av zalarina, her.
Hei, igjen.
Mannen min trenger også å gå ned noen kilo, men er redd for å være med lavkarbokostholdet mitt pga av gallestein. Han frykter at et stort fettinntak vil utløse gallesteinsanfall (som han fikk i jula - ikke moro).
Noen innspill?
Stakkars mannen din !!
Hvis han allerede har gallestein må han bare prøve seg frem. Det er mange som tåler store fettmengder når de har gallestein, men reagerer på f.eks. krydder eller sjokolade. Mange reagerer på kremfløte, men tåler olivenoljer og rømme f.eks. Dessverre kan det hende at han ikke kan følge ketolyse om han viser seg å ikke tåle fett. Dessverre er den eneste muligheten å prøve seg frem.
Jeg ville nå absolutt anbefale å få operert ut faenskapen. Det blir IKKE bedre. Det er et relativt enkelt inngrep og man er sykemeldt max 1 uke. Hele familien min (mormor, morfar, mor, onkel, bror) + jeg selv har hatt gallesten (genetisk) og alle er operert. Jeg har et 2 cm arr som syns litt, + et i navlen og et par små som ikke syns (1 sting i hvert). Jeg gikk i nesten 2 år med stadige anfall (de siste 2 mnd. føltes det som et eneste langt anfall). Kunne ikke spise annet enn tørr loff og drikke vann til slutt. Sto i den berømmelige sykehuskøen. Ble lagt inn akutt for smertelindring flere ganger, - før jeg klarte å grine meg forbi køen for operasjon (laaaaang historie).
Etter operasjonen fikk jeg et nytt liv og kan spise tilnærmet ubegrensede mengder fet mat. (Det er en myte at man ikke kan spise fett etter operasjon fortalte min kirurg meg).