Sv: Kan man ødelegge kroppens toleranse for carb.
Jeg har levd lavkarbo i mange år. Årsaken til at jeg gjør det er at min kropp alltid har hatt lav toleransegrense for karber. Det er ikke noe som har skjedd ETTER at jeg begynte med dette kostholdet, men er altså årsaken til at jeg begynte på det. Jeg la rett og slett på meg når jeg spiste mye karber. Tok av når jeg kuttet de ut. Hva jeg tåler nå er omtrent det samme jeg har tålt helt siden jeg fant "min grense". Jeg tåler altså ikke mindre og mindre slik mange tror/mener/påstår.
Jeg må ned til 20-35 om jeg vil ta av, men vedlikeholder greitt på mellom 35 og 50. Akkurat nå i det siste har jeg spist litt flere karber en vanlig (siden jeg ikke teller lenger er det litt usikkert hvor mye, men jeg regner med rundt 60-70) og merker da at jeg ligger 1-2 kilo over normalvekta mi. Justerer jeg det ned til vedlikeholdsnivå går det etterhver av, men det tar tid da ! Skal jeg ta av raskere MÅ jeg ned på mellom 20-35. Pleier også som regel å ta en "renseuke" eller to et par ganger i året. Spesielt om det har vært ferier og sånn hvr man gjerne spiser litt anderledes enn vanlig.
Jeg er også en av dem som merker stor forskjell om jeg trener eller ikke. Trener jeg, veier jeg i snitt 2 kg mindre enn når jeg ikke trener, og tåler mer karber.