Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-07, 11:34   #9
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse ved gallestein?

Opprinnelig lagt inn av Fru R, her.

Mulig dette er et dumt spørsmål...
Men min nabo begynte på Atkins , fikk gallestein, og legen sa at det mest sannsynlig Atkins dietten som fremkalte det. Er det tilfelle ?
Nå tør ikke hun og mannen hennes gå på Atkins

Er ketolyse da bedre eller er det ikke så stor forskjel

Nei det er ikke tilfelle at man får gallesten av å gå på Atkins eller Ketolyse. Det tar mange år å produsere gallesteiner, det er ikke noe som "plutselig" kommer i løpet av noen uker eller måneder. Det viser hvor lite oppdatert legene er på hva Atkins/Ketolyse er.

Atkins eller Ketolyser er ikke årsak til gallestein. Men om man har gallestein kan Atkins/ketolyse-kostholdet fremkalle anfall, - fordi mange ikke tåler fettmengden. Og da blir det som jeg skrev i mitt første innlegg, man må finne ut av hva man tåler/ikke tåler. Noen tåler fett, andre ikke.

Hva man får beskjed om å spise etter operasjonen kommer an på hvor oppdatert legene er. De av den "gamle skolen" kan gjerne si at man må ligge unna fettholdig mat, men de som er oppdatert sier at man må prøve seg frem hva man tåler. Mormor og mor fikk beskjed om å ikke spise fet mat. Onkel, jeg og bror (som er operert på forskjellige sykehus i forskjellige land) har alle fått beskjed om at fett ikke nødvendigvis er noe problem.

Når det gjelder medisinering er det også forskjellig hva som hjelper. For noen funker Confortid greitt, - for veldig mange (som jeg lå på sykehuset med) er det kun Voltaren som hjelper. Når jeg hadde mine verste anfall var det kun morfin som hjalp og da lå jeg på sykehuset for smertelindring og observasjon.