Jeg trener styrketrening to ganger i uka, prøver å trene så hardt at jeg blir litt støl etter hver gang. Dvs. jeg legger på ekstra vekter jevnt og trutt. I 1996-utgaven av ProteinPower-boka (som jeg baserte livsstilen min på fra januar 2000), anbefaler de sterkt å trene styrke på tom mage for å få maksimal fettforbrenning, og så spise en god porsjon protein innen en time etter trening for å gi kroppen byggesteiner for å erstatte nedbrutt muskelmasse.
Teorien er at hard styrketrening tvinger kroppen til å produsere veksthormon, som er rene ungdomskilden og virker inn på alle deler av kroppen. M.a.o. du får ikke bare fine muskler av å trene styrke, du får også sterk beinbygning, sprekere hjerne, senere overgangsalder og nydelig hud!
På treningsstudio ser man ofte folk som drikker sukkerholdige sportsdrikker eller dytter innpå banan og lignende etter trening. I følge ProteinPower ødelegger de da fettforbrenningen sin tvert og hemmer dessuten kroppens naturlige produksjon av veksthormon.
Noen blir dårlige av å trene på tom mage. Det kan være at de spiser så mye karbohydrater at de mangler enzymer for å forbrenne fett. Da møter de veggen når sukkeret i musklene og leveren er brukt opp - og det tror jeg er ganske fælt... Men etter induksjon burde det gå fint for de fleste.
Vennlig hilsen
Ulex
|