Sv: Ketolyse og fettlever
Opprinnelig lagt inn av BiB, her.
Dette blir vel noe utenfor trådens tema, men svarer like vel. Fastlegeordningen er der for at vi skal kunne finne en vi vil bruke fast. For at jeg vil bruke noen fast må jeg være fornøyd. Husk, vi er legenes kunder, ikke motsatt. Om ikke kunden alltid har rett i en slik "forståelse" har vi i alle fall krav på service og god behandling. Det betyr for meg totalt fravær av fordommer om tykke folk (overvekten skyldes mangel på moral/vilje, er deres egen skyld, de spiser bare snop, potetgull og drikker brus etc). I tillegg må legen ha nødvendige kommunikative og relasjonelle ferdigheter som gjør at jeg "kommer med alt" og blir møtt på alt, også når jeg jobber med kostomlegging som skal vare livet ut. Det er ikke noe vi blir ferdige med på 1,2,3! Og legen må være der i både mot- og medgang, uten fordømmelse når vekta står, men med både empati og oppmuntring. Og denne legen, ja, han fins!
Uff, ja.. Jeg kommer nok aldri til å finne en sånn lege. For det første regner jeg jo automatisk med at de har de nevnte fordommene. For det andre har man jo bare 2 bytter av fastlege i året (og 1000-vis av leger å velge i). Og for det tredje føler jeg meg som en superhypokonder så snart jeg tenker på å gå til lege, og vil helst sutre minst mulig. Så når jeg endelig har brukt halvannet år på å spyke meg opp til å bestille time så er det ikke veldig inspirerende å bli skjøvet ut døra igjen... og da tar det heller 3 enn 1 år til neste gang jeg prøver! Jeg har veldig annen erfaring med privatklinikker, men siden jeg ikke lenger har dekket bedriftshelsetjeneste via jobbe har jeg ikke råd til å betale 1000-1500 kr kun for en liten blodprøvesjekk.