Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-07, 11:40   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye trener dere?

Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.

Jeg har såvidt kikket litt på Yoga selv og bare trent litt på egenhånd. Det er veldig interessant og god trening, spesielt for meg som har hatt litt ryggproblemer.

Angående bukfettet ditt så kan du bli kvitt dette med å kombinere annen type trening. Man trenger ikke å trene direkte på muskler/fettområdene for å fjerne fettet. Jeg reduserte fett rundt magen uten noen som helst form for direkte trening på mage eller rygg (pga. problemene mine). Nå har jeg blitt ganske god og trener direkte på disse områdene, men da er det først og fremst for å få mer muskler der.

Har du noen gode ressurser (lenker) om Yoga?

Når det gjelder bukfettet, så har jeg redusert det med nesten tjue cm siden jeg begynte med lavkarbo (i fjor høst) og det minker stadig, så jeg er foreløbig ikke bekymret Jeg har forhåpentligvis alderen på min side, så jeg håper på det beste!

Yoga er det mest lystbetonte jeg har kommet over, da jeg aldri har vært særlig glad i å trene.
Det gjør underverker for ryggen, da man styrker musklene kjernen, ved at man isolerer hver eneste øvelse (ikke poweryoga da, som jeg mener er litt tullete...) Mange av øvelsene er konsentrert rundt solar plexus og ned mot underlivet. Det er jo disse områdene man trenger styrke i for å holde seg oppreist
Jeg har av min gamle yogalærer fått "spesieltilpasset" noen øvelser som passer til mitt formål (oppstramming av midje/mage/rygg, mot ryggondt etc) og de er ganske basiske, og konsentrerer seg stort sett om nevnte områder.
Det er viktig å veie opp forrige øvelse med den neste, sånn at man får balanse. Den enkleste måten å gjøre det på er solhilsen, den er noe som enhver kan klare med litt øvelse, og er meget balansert. Tar vel en ti-femten minutter å gjennomføre, skulle jeg tro!? (En stund siden sist jeg tok den).
Men det er viktig å tenke på at yoga ikke skal gjøre vondt, du kan godt kjenne at det strammer og "tar" litt, men om det gjør vondt eller er direkte ubehagelig, så skal man ta i mindre, eller ta en pause. I yoga så gjør man det som regel med å legge seg på ryggen og puste dypt gjennom nesen og fylle først bryst og deretter mage, sakte!
(Min gamle yogalærer fortalte også at ordet yoga betyr noe sånt som "stillinger som er behagelige over tid)

Har drevet med det i snart tre år nå, litt fra og til forsåvidt, men så fort det går flere ukers pause, så begynner ryggen å syte igjen. Nå trener jeg yoga fire til sju ganger i uka! Jeg vil anbefale det varmt.

Her er en link til solhilsen som er ganske godt og utførlig beskrevet: http://www.santosha.com/asanas/suryanamaskar.html

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!

Sist redigert av Photobscura : 23-05-07 kl 11:47.
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat