Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-07, 16:14   #6
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Skjønner ikke hva en som har BMI på 20 skal i ketose å gjøre? Da nærmer du deg faktisk å være undervektig nemlig. Ketogen diett egner seg best for folk som har insulinresistens eller diabetes 2 og har behov for å få insulinnivået i blodet ned/ fettforbrenningen opp. Folk med diabetes2, leversvikt eller alvorlige hjertearytmier bør IKKe gå på ketogene kurer. Det er derfor svært viktig at folk på ketogen kost følges nøye opp av lege. Så hvis du absolutt vil på ketogen kost ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med en lege som har peil på dette og få sjekket om du i det hele tatt har behov for det.
Man skal heller ikke gå på ketogen kost for lenge fordi kroppen faktisk også trenger noe karbohydrater både bl.a. til hjernen og for muskelbygging.

BMI er forøvrig et dårlig mål på kroppssammensetningen din. Hvis det er mer muskler og en strammere kropp du er ute etter foreslår jeg at du heller begynner å trene styrke, få opp inntak av proteiner og kutte på raske karbohydrater.

Vet hvor lett det er å henge seg opp i hva vekten sier - skal ikke prøve å si at jeg ikke er litt opptatt av det selv om dagen - men har man et ok utgangspunkt er det jo ikke nødvendigvis et mål i seg selv å få vekta ned. Heller prøve å få opp muskelmassen - muskler veier mer enn fett og mer muskler øker dessuten fettforbrenningen.
Finnes mange bedre mål på om man er kommet i bedre form / har kvittet seg med uønsket fett enn vekt og bmi.

__________________

Sist redigert av Dolphin : 23-05-07 kl 16:20.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat