Vis enkelt innlegg
Gammel 23-05-07, 21:14   #6
Tuttan
Medlem

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Alder: 56
Tuttan er på en erverdig vei

Sv: Johannesbrødkjernemel

"Johannes" og jeg har gjort oss et par små erfaringer....

Det jeg kjøpte det til var som jevning til Ziggys rømmegrøt. Genialt!!

Så har jeg prøvd meg på grove Ziggylapper (blir som små rundstykker).
Bruker grunnoppskriften på OE polarbrød, og tilsetter ca 1,5 dl kruskakli, 2-3 ss sesamfrø og 3 ts Johannesbrødkjernemel. Bryr meg ikke om å stivpiske eggehvitene. Er tilhenger av å gjøre ting enkelt. Slenger egg, CC og ost oppi kjøkkenmaskinen på full guffe, og så har jeg i salt, kruskakli, sesamfrø og Johannes.... og lar det gå et par runder.

Prøvde muffinsformer i papir først, og det sitter dønn fast. Smurte teflon-muffinsformer med masse smør, fyllte litt over halve med røre, strødde over litt sesamfrø og stekte i ca 40 min. Slapp formene lett og smakte NYYYDELIG!!!! Skikkelig luftige og saftige.

Laget også et par som jeg la rett på bakepapiret. De ble også bra. Nesten som små runde brødskiver, eller hamburgerbrød.

Litt grov-regning, men tror det blir ca 1 karb pr. "rundstykke".

(Dette var en liten påminnelse til meg selv om å legge denne erfaringen inn i Ziggy sin polarbrød-tråd også.)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Bilde.jpg (256,7 KB, 94 visninger)