Sv: Null karbo + Styrketrening = Framgang?
Opprinnelig lagt inn av BiB, her.
Føler jeg bare må komme med en liten kommentar; Legen min vet selvsagt mer enn deg om meg om min helse. Jeg hviler i full visshet om at han er den rette legen for meg, og at han tar kvalifiserte avgjørelser. Hans mål er identisk med mitt: Få meg ned i 70 kg, med gode blodverdier og styrket både fysisk og psykisk. Dette inkluderer selvsagt MOSJON, men per dags dato ikke det jeg definerer som TRENING, jeg har forsøkt å få frem at det er en distinksjon der, men kanskje jeg ikke var tydelig nok. Jeg strekker meg hver dag litt lenger ennn hva jeg synes er "uanstrengende", men kaller det fortsatt ikke trening.
Mht treningssenter: Jeg vil ikke, selv ikke på tider da det er lite folk el spes grupper, føle meg mindre avvikende. En dame på rundt 120 kg ruver fortsatt godt i terrenget. Og siden 25 kg alt er blitt borte, er det mye som henger og disser. Og ja, tross overvekten har jeg alltid vært forfengelig. Mye som lar seg kamuflere i vanlige klær er umulig i treningsklær. Jeg får nøye meg m naturen, sykkelen, senga og gubben.
Avslutningsvis har jeg lyst til å si at du er i din fulle rett til å tenke at jeg er skyld i min overvekt. Jeg velger å si det slik at jeg deler ansvaret for den med Statens Ernæringsråd, Grete R og LIBRA, jeg har i mange år fulgt deres anbefalinger, mer eller mindre fullt ut. Jeg har aldri hatt innslag av potetgull, sjokolade, brus etc i mitt kosthold, men spist sk "vanlig norsk mat" (grovt brød med magert pålegg), samt mye internasjonal mat til middag (wok m ris, pasta og pizza av grovt mel og m mager ost), totalavholdene i fht alkohol, så heller ikke det har vært en fedmekilde. Imidlertid begynte kiloene å renne av da jeg valgt lavkarbo, og det har jeg tenkt å holde meg til resten av livet.
ps; det var 75 kg for mye på det meste, 25 har gått tapt siden 1.november. Jeg har "ønsket å gjøre noe med det" (som du sier) siden jeg var 13 år og ca 4 kg over sk normalvekt. Siden jeg er 40 nå, betyr det 27 år med vilje, men feil kunnskap om hva som fungerer for meg.
mvh
Alt dette høres veldig bra ut BiB! Det er klart at legen din kjenner deg mye bedre enn meg, jeg sier ikke noe annet. Det jeg sier er også mer generelt og ikke nødvengivis rettet direkte til deg, jeg liker bare å si mine meninger og hvis noen får nytte av dem så er det kjempeflott.
Du har hatt flott fremgang så langt og ønsker deg lykke til videre. Du har helt rett at definisjoner går litt omhverandre her. Mosjon (fysisk aktivitet) er som jeg har sagt litt før i tråden og som du sier, helt essensielt å beholde og helst øke så mye man kan. Trening kommer med tiden når kroppen og situasjonen takler det.
Som jeg også sier, man må ikke stole blindt på autoriteter. Statens Ernæringsråd har alltid vært trege med å oppdatere informasjonen etter ny kunnskap som har kommet. Rådene deres er også veldig generelle og vil som du nevner, ha helt forskjellige effekt på mennesker. Enkelte har det greit, mens andre går kanskje opp i vekt. Jeg mener at staten og det offentlige gjør altfor lite for å sikre menneskers helse og dette er veldig tragisk. Dette er spesielt tragisk i disse dager hvor mennesker lever lengre og lengre. Det er viktig at eldre mennesker holder seg sunne og friske, ikke bare for egen del, men også fordi dem blir en enorm kostnad for felleskapet hvis kroppen begynner å feile.
Jeg reagerer alltid på de idiotiske slankedebattene som er på TV. Det eneste de gjør er å krangle om idiotiske prinsipper og ingen kommer med gode, generelle råd som vil hjelpe mange mennesker.
Som du også nevner, du har hatt viljen men metoden har ikke fungert. Det er viktig at man er åpen for endringer i livet sitt for å kunne vedlikeholde et vekttap, det er alltid synd på dem som ikke klarer å holde seg og vi får gjøre hva vi kan for å støtte !
|