Sv: Urinsyregikt
Jeg sitter her med begge bøkene, og det stemmer det Lemen og Lise! Fedon sier at tradisjonell purinfattig kost ikke har så mye for seg mot urinsyregikt, han anbefaler å drikke 3 liter vann om dagen, og evn øke urinens ph ved å innta 5 g soda 3 ganger daglig. Han anbefaler sin kost samt mosjon mot urinsyregikt. Han anbefaler også omega-3-fettsyrer for å forebygge.
Lutz og Allan sier veldig mye om dette. De viser til en undersøkelse av 193 pasienter som hadde forhøyede urinsyrekonsentrasjoner, konsentrasjonen sank umiddelbart, og nådde sitt laveste punkt etter 4 måneder på lavkarbo. De konkluderer med at urinsyrekonsentrasjon skyldes karbo i kosten. De viser at spesielt fruktose og sorbitol får verdiene til å stige.
Jeg er forvirret, hvorfor virker det som jeg da blir verre av urinsyregikta på lavkarbo enn ellers hvis jeg spiser all nei-maten men likevel lavkarbo? Det burde jo kanskje fungere på samme måte som at Skaldemann fikk lavere kolestrol av å spise alt han ikke burde spise fordi han kuttet karbo?
|