Noen med isjaslignende smerter? Trenger litt input
Til info! Og lurer litt på om andre her som har det?
Jeg har det.. om det er isjas eller ikke, er ikke meg bekjent - men det var en fysioterapeut som for en stund tilbake mente at det kunne være bare det de kaller "isjaslignende" smerter. De siste dagene har jeg hatt en god del vondt fra rompa og nedover i lårene bak (noe som helt sikkert kommer av at jeg har sittet MYE på rompa de siste dagene og sett film.. jada, jeg skal gå et liv ) I tillegg kjenner jeg at jeg er stiv helt nederst i ryggen.. eller det er kanskje mere rompa, egentlig, helt øverst på rumpa. Tidligere i uka hadde jeg problemer med korsryggen, men det er nå borte. (Igjen - sittet for mye (og feil) i tillegg til antakelivis endel spenninger pga. stress)
Jeg googlet litt, og fant dette;
http://www.ryggforeningen.no/?PageID...=1&postid=3470
Sitat:
Piriformis er ingen nerve , men en muskel som ligger på tvers bak i
" rompa ". Denne ligger like over området hvor isjasnerven kommer ut fra bekkenet. Når denne muskelen blir for stram, kan den øve et ekstra trykk på nerven, slik at man faktisk kan få isjas symptomer. En måte å løse problemet på er å forsøke å tøye ut muskelen. Det er ikke lett å forklare dette i tekst.
1) Sitt ned slik vi gjorde som barn. På kne med knærne mot hverandre, føttene ut til siden og baken ned i gulvet.
2) Sitt ikke i en stol/sofa med det ene benet under deg. Legg istedet det
" syke " benet ut til siden i sofaen og press hoften ned over benet. Dette er ikke noe godt, men er effektivt.
Sitat:
har en øvelse til deg: Ligg i senga (eller på gulvet) og dra kneet opp mot motsatt skulder og hold i 30 sek. Dette hjalp meg før piriformisoperasjonen. Noe jeg forøvrig ikke anbefaler noen å gjennomgå.
Noen som har noen andre øvelser de kan anbefale?
Jeg har prøvd å gjøre noe ala den siste øvelsen der, bare sittende.. og herremin jeesus hvor vondt det gjør..
Jeg er jo heldigvis såpass smart at jeg skjønner at dette har å gjøre med at jeg ikke trener, og at jeg har sittet for mye på rompa den siste uka, tilbakelendt.. noe som jo ikke er bra. Nå har jeg ikke tenkt å fortsette med dette da, så.. 
Men det jeg lurer på.. kan dette bli et varig problem? Jeg ser de på siden nevner noe om en operasjon.. Noen som vet noe mere om dette? Er jeg i faresonen, når jeg nå allerede har sånne smerter? Blir litt urolig her jeg.. sitter