Sv: Se på magebildene mine?
riktig - situps vil ikke hjelpe uten at fettet forsvinner, heller bare få den til å se større ut hvis de er kraftig nokk - dessverre believe me i Know! Så tradisjonelle sit ups er ikke akkurat det beste å anbefale, men selv om det ikke er lurt å "pumpe opp" magemusklene med masse sit ups er det likevel viktig å få trent magen , da spsielt dyp stabiliseringsmuskulatur fordi dette vil gi bedre støtte til ryggen og spare den for belastninger etc etc.
Men hvordan disse trenes er vanskelig å forklare over nett og man må også jobbe en del for å få det ordentlig til....
men kan prøve likevel å beskrive en øvelse som jeg syns funker fint ( da trener man også de store magemusklene, men uten at man "pumper de opp" slik som mange gjør):
Stå på alle fire, pass på at ryggen er rett og ikke svaier nedover eller krummes oppover. Begynn å trekk nedre del av magen sammen - veldig lett så det nesten ikke kjennes ( tenk at en skyvedør lukkes sammen foran på magen) - da får man veldig forenklet beskrevet tak i de dype stabilisatorene ( viktig viktig), fortsett å stam/ knip magemusklene sammen til du har starmmet de så så stramt du klarer ( max kontraksjon), hold der npen sekunder ( 5-6) og slipp magen rolig ut igjen.
Gjennta 8 - 12 ganger 2-4 runder.
Kan også utføres i ryggliggende - da ligger man bare strak ut og jobber med å få tak i de ulike lagene av magemuskler, men må da ikke jobbe mot tyngdekraften som i firfotstående, slik at dette blir en lettere "utgave".
Eller man kan jobbe etter samme prinsipp i stående.
Kan ikke garantere at det hjelper på å stramme magen så mye opp, men man får iaf trent og vedlikeholdt magemusklene uten at man gjør den typiske feilen med å "blåse ut" magen som mange gjør ved tradisjonelle sit ups.
Ja ...ble litt rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener.