Sv: Hjelper ikke trening på løshud?
Spurte en plastik kirurg jeg. Og han svarte at det er mange faktorer som spiller inn og og har noe å si for om hvordan huden trekker seg sammen, om den trekker seg sammen og hvor mye den trekker seg sammen. Trening alene bidrar til økt blodsikulasjon som kan virke forebyggende, og har man allerede løs hud vil trening/økt blodsirkulasjon hjelpe en å veien. Hudstrukturen blir bedre og musklene under huden strammere, noe som får det til å SE bedre ut (bl.a. cellulitter som blir minre synlige). Men trening alene kan ikke uten videre stramme løs hud.
Det er en kombinasjon av gener, alder, kosthold, blodsikulasjon, trening og eksisterende hudkvalitet som sammen spiller en rolle. Jeg har f.eks. gode gener, god hudkvalitet/struktur i forhold til alder, og jeg trener. Men jeg har løs hud som ikke har trukket seg sammen mer de siste 4-5 årene. Det skyldes stort sett dårlig blodsikulasjon (på tross av trening), og alder. Elastisiteten i huden min er er ikke som hos en 25 åring, for å si det sånn. Den er tynnere og tåler mindre.
Det er også viktig å huske på at de som går ned sakte gir kroppen bedre sjanse til å følge med. Går man ned fort vil ikke huden klare å følge med og man får løsere hud. Den vil nok sikkert trekke seg sammen og sluttresultatet blir det samme, men det tar lenger tid. Man vinner altså ikke noe på å gå ned raskt.
Men tilbake til Isets spørsmål: Nei, trening alene gir ikke stram hud, og kan ikke fjerne fettforkle. Det er grenser for hvor mye hud kan trekke seg i sammen. Det er derfor det er en grense for når det dekkes også. Det kommer ogsåan på hvor lenge den har vært "utspilt". De fleste som har født vil jo oppleve at huden trekker seg sammen igjen, men har man fått mange barn mister huden litt av sin elastsitet og en som har fått 4 barn vil normalt ha løsere hud enn en som har fått ett. En som går gravid i 9 mnd med gradvis voksende mage vil ha større sjanse for at huden strekker seg sammen enn en som har vært kraftig overvektig i mange år.
Men at trening har en forebyggende effekt og kan gi bedre hudstruktur pga. økt blodsirkulasjon er iallefall sikkert.
Så jo, trening har noe å si - om de andre faktorene er tilstede.