Sv: Er det ulovlig å kjøpe kosttilskudd fra utlandet? (Nille?)
Opprinnelig lagt inn av Sondre, her.
Jeg prøvde å bestille noe fra USA, ble stoppet pga. flere ting. Klassifisert som legemiddel og ble dermed sendt tilbake. Reiste i ettertid personlig til USA og tok med meg produktene hjem. Vet ikke om det var lovlig, men jeg ble hvertfall ikke stoppet.
Produktene var Ray & Terry's: Total Care Daily Formula, EPA/DHA Formula og Total Eye Care.
Mer informasjon: http://www.rayandterry.com/products.php
USA er et vanskelig land å bestille fra. Kosttilskuddene der har mye høyere styrke enn hva som er vanlig i EU/EØS. Derfor tror jeg tollvesenet sjekker kosttilskudd fra USA meget nøye. Jeg lurer på om det kan være Q10 som er årsaken til at det ble stoppet? Men jeg mener faktisk det er lov å selge produkter som inneholder 30 mg Q10 i Norge. Men det kan ha blitt innskjerpet...
Seleninnholdet i Total Day Care og Total Eye Care (200 mcg) fant jeg ut var dobbelt så stort som tillatt i Norge.
Kapsler med over 3 gram Omega 3 kan bare fås på resept i Norge. 3 g omega 3 tilsvarer 60 g makrell eller sild. Når vi spiser makrell på Sørlandet, spiser vi langt, langt over det!!! Klarer ikke å finne innholdet i de kapslene, men det er sikkert noe sånt.
Jeg har hørt om mange andre som kjøper kosttilskudd når de er i USA. Det hadde jeg også gjort. Lovlig eller ikke lovlig, akkurat i dette tilfellet skulle jeg tøye loven.
Den linken til tollvesenet som jeg viste til, gjaldt handel fra EU/EØS. Produsenten har ikke tilsvarende nettbutikk i Storbritania? Når jeg bestiller fra Storbritania, har det ikke blitt stoppet. Jeg har bestilt 5-HTP to ganger, og det er ikke tillatt solgt i Norge.
|