Sv: Kan noen skrive om samenheng mellom lav karbo og pcos? var ikkje klar over dette!
Prøver å svare litt på det du lurer på... håper du føler du får noen svar...
Opprinnelig lagt inn av mliaz, her.
dette med pcos og at lavkarbo har en effekt var nytt for meg i dag.. har sjølv haldt på med ketose i ca 2 månader og har opplevd en stor effekt på kroppen(er jo nesten et nytt menneske igjenn!) men forstår i grunnen lite av det som ligg bak, annet enn at dette virkelig funker!
Lavkarbo stabiliserer hormonene, og PCOS er en hormonforstyrrelse, så det er vel hovedgrunnen til at du merker effekten på kroppen vil jeg tro Jeg har ikke gått ned så mye i vekt av lavkarbo, men jeg har mensen som er stabil som bare det... har en syklus på 28 dager og jeg fikk det etter en tre-fire mnd på lavkarbo
Spørsmål som dukker opp, er metformin? (meininga med det, og i forhald til lavkarbo/ketose? )
Metformin er som tidligere nevnt opprinnelig et medikament beregnet på de med diabetes type 2, men den har også vist seg å ha god effekt på PCOS'ere under en viss BMI. Den virker inn på blodsukkret, stabiliserer det, og i tilegg hjelper det noen å gå ned i vekt dersom man i tilegg spiser lavkarbo.
Kan verkelig lavkarbo vere alternativ til metformin?
Blir det feil å droppe metforminen?(fører i alle fall hos meg til null mens igjenn..) Går det bra å bruke metformin av og til? (få fram en mens?)
Skal du ha noen effekt av metforminen så bør du bruke den fast. Du kan kutte metformin når du er i ketose, siden ketosen har samme effekt på kroppen, men skal du ta metformin, så bør du ta det minimum 3 mnd sammenhengende, så ikke ta et par "for å få mens"
og en ting eg har tenkt litt på i det siste... når ein har pcos, og ikkje har mens.. (men mens smerter?!)
er mulighetene for å bli gravid om enn ikkje bruker kondom og p-piller store? er dei tilstede i det hele tatt?
Du kan bli gravid med PCOS, selv om sjansen er liten. Du er ikke steril
|