Sv: Låtsas vara någon annan..
Hei Monaw, dette var skikkelig trist å lese, og selv om jeg ikke kjenner meg selv helt igjen i situasjonen din, så kjenner jeg meg igjen i en del av tankene dine...
Vi mennekser er dømmende, vi ser mennesker og vi dømmer dem ut fra utseende, størrelse, klær, etc, og gjør våre oppfatninger av dem og deres sosiale status, livsstil, matvaner, økonomi etc. Det er veldig trist, men det er veldig ofte sånn.
Det hadde vært lett for meg å si at du skal drite i hva andre synes om deg, at du nok har en superflott personlighet som kan overvinne inntrykket av ditt ytre etc, selv om det helt sikkert er sant, så er sånne tanker vanskelige å hanskes med.
Men du har funnet fram hit
Og du har også kanskje helt sikkert funnet rett!
Å gi råd om en kjapp måte å tape vekt på, det er nå ikke alltid så lett. Vi her inne har nok en for mange (særlig staten) litt radikal (om enn mindre radikal ettersom tiden går og øyne åpnes) måte og forholde oss til kosthold på.
Men det fungerer, folk blir slanke, friske, får gode verdier og så videre. Det er håp for alle!
Men jeg kan jo glede deg med at ideen rundt lavkarbo-diettene handler IKKE om å sulte seg selv, teller kalorier, og i det hele tatt å lide for å få lov til å være "som alle andre".
Når man snakker om overvekt, kan man heller ikke unngå å snakke om helse. Å være overvektig medfører gjerne et godt knippe livsstilsykdommer.
Det er også noe å ta i betraktning.
Ikke bare skyld på deg selv, eller skam deg for den du er og den du har blitt. Mange overvektige har lidelser de selv ikke vet om. Jeg har insulinresistens. Det vil si at den maten jeg spiste som inneholdt for mye karbohydrater (altså kolhydratar, dvs mat med sukker og høyt stivelsesinnhold, som f.eks brød og annet med mel/fint mel i). Den direkte konsekvensen av insulinresistens var i mitt tilfelle å bare lagre og lagre fett, og nesten å få diabetes.
Andre som sliter med overvekt kan ha hormonlidelser som man ikke ante fantes en gang, noen har metabolsk resistens (kiloene klamrer seg liksom fast), stoffskifteproblemer. Mye av dette er arvelig, og kan være vanskelig å oppdage..!
DET FINNES HÅP! 
Det jeg synes du først bør gjøre er å komme deg til lege. Om du har mulighet til å få time hos en lege som driver med/har kunnskaper om lavkarbo så er det det aller beste.
Ta alle prøver som du kan komme på; test blodsukker, blodtrykk, kolesterol (både det gode og det dårlige), og ikke minst: kom deg til en gynekolog, og få en rask utredning om du kanskje kan lide av PCOS.
Dette er første steg.
Velg deg en diett! Å velge en diett må man gjøre ut fra hva slags mat man liker, og hvor fort/mye du vil gå ned. Skaldeman er for de som er veldig overvektige og er litt ekstrem, Ketolyse og Atkins er (sammen med Skaldeman) såkalte ketogene dietter, og er anbefalt for de med minst ti kilo overvekt, er nøyaktige programmer som følger deg helt fram til slutt, alle disse diettene er hva man kan kalle høyfett/lavkarbo. I Norge har vi en Lege som heter Fedon Lindberg som har en mer moderat Lavkarbo-diett, som har mindre fett i kosten en ovennevnte, men som også er veldig bra!
Det finnnes sikkert også alternativer og klinikker i Sverige som kan følge deg opp på et lavkarbo-opplegg.
Dette går bra. Du har kommet til et veldig stort og kunnskapsrikt og velkomment forum, bare spør og grav så mye du vil. Vi her inne vet du kan greie det, sånn at du kan komme ut av skallet ditt og ut i verden! Det er alle mennesker forunt!
Om det er noen norske ord som var litt SVÅRA, så er det bare å spørre Jeg har vokst opp en liten sykkeltur fra Sverige, og skulle ha vokabularet i orden!
MASSE MASSE lykke til!!!

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|