Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-07, 13:33   #7
BiB
Seniormedlem

BiB sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 58
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Låtsas vara någon annan..

Opprinnelig lagt inn av monaw, her.

Jag är en svensk tjej på 26 år som har ett problem. Undrar om nån har nåt tips på nån metod som fungerar snabbt om man vill gå ner i vikt.
Jag har under en längre tid haft svåra problem med min vikt. Jag känner mig ful och äcklig pga jag inte är smal, utan väger 98 kg! Det har gått så pass långt att jag inte vill ta kontakt med personer i verkliga livet längre. Det är lättare att bara sitta framför datorn.

Jag vågar aldrig berätta allt om mig själv heller. Jag utger mig för att vara nån annan för att mitt dåliga självförtroende inte ska ta kål på mig. Ibland händer det till och med att jag utger mig för att vara kille bara för att få prata med folk jag tycker om I vilket fall som helst har de vänner jag fått via internet nu börjat droppa bort. Jag kommer aldrig kunna träffa dom ju, ta en kaffe eller äta middag.

Jag känner mig dum som lurar andra, men jag skulle inte klara av att skaffa vänner som jag måste umgås med i verkligheten. Dessutom tycker jag så mycket om mina vänner jag har kvar här på nätet, vad ska jag med dom?? Jag kan inte erkänna ju, då kommer dom aldrig mer vilja prata med mig...

Någon som gjort något liknande? :S

Hei, så fint at du skriver om det som opptar og plager deg! Det er alltid første skritt på veien for å gjøre noe med det: Å sette ord på tanker og følelser (kjenslor). Når det gjelder tips om kosthold har Photobscura allerede gitt gode råd. Jeg tenker jeg skal si noe om de erfaringene jeg har om hva som kan hjelpe for å endre en vanskelig situasjon preget av negative tanker om seg selv.

Gjennom jobben min treffer jeg mange mennesker som har lavt selvbilde (selvfortroende, tror jeg er det svenske ordet)på grunn av sykdom, helseplager, jobbkonflikter mm. Det første de finner ut er at de må tilgi seg selv for alt det "dumme" de synes de har gjort, mot seg selv og mot andre. Dette har jeg også selv erfart nytten av, først når man bestemmer seg for at "gjort er gjort og spist er spist", er man fri til å komme videre. Neste skritt er å bestemme seg for at dagen i dag er dagen i dag. Altså, lev hver dag som den er den første og den siste. Se mulighetene i hver dag og avslutt den uten å trekke med deg negative følelser. Det krever at man tar opp ting fortløpende når man føler seg krenket, lei seg osv, men også glad, når du lykkes osv.

Det er mye mer som er nyttig, sette seg mål, se for seg veiene fram til målet, sørge for å ha en heia-gjeng (for eksempel her på denne siden), dele opp det store målet i små del-mål osv. Så må man også huske på å rose seg selv, høyt, hver dag. Språk skaper virkelighet, så snaker vi nedsettende til oss selv bryter vi oss selv ned. Roser vi oss selv er vi med på å bygge oss selv opp.

Så en liten betraktning til slutt, er det virkelige venner, vil de etter min mening tilgi at du har gitt deg ut for noe annet enn du er. Vi har alle sider av oss vi ikke deler med andre

Ønsker deg SÅÅÅ lykke til, varm hilsen fra meg

BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat